Събота, 27 Яну 2024
    
Бизнес Бургас

Флотилия от кораби-пенсионери вади риба от Черно море

  28.10.2023 17:07  
Флотилия от кораби-пенсионери вади риба от Черно море

Голяма част от РК-тата са безумно амортизирани, а няма финансово подпомагане за нови

Рибари закриват дейността си

 

Дона МИТЕВА

 

Риболовен кораб на „Черноморски риболов“ стои на пристанището в Созопол и чака за ремонт, а пари за такъв не се намират. Кораб на „Амбра стил“ ЕООД е изваден от употреба и по всяка вероятност фирмата преустановява риболовната си дейност. Фирма „Хермес 2010“ ЕООД – Александър Александров – също спира едното си РК от работа. Това е само малка част от големия проблем, наречен остарял риболовен флот на страната ни. Рекорд държат корабите от 18 до 24 метра, чиято средна възраст е почтена – 45 години.

Макар и рибарството да е под шапката на Земеделското министерство, то е подчинено на други правила и докато в земеделието и животновъдството хората успяха да подновят машините си и да се сдобият с нова техника – трактори за милиони левове, които са като космически кораби, снабдени с най-модерната навигация и възможност за връзка със сателит и какво ли не, при корабите не е така.

„Ние, рибарите,

 

нямаме опции за европейско подпомагане за закупуване на плавателни съдове

 

България и Румъния влязоха в ЕС две години след като такава програма приключи. Затова нашите хора обикновено купуват от Турция РК втора употреба. Но не всяка риболовна фирма може да си го позволи. Това са много средства. А наистина риболовният ни флот е безумно остарял. Той е и опасен за хората, които работят на корабите. В повечето случаи се правят само някакви козметични ремонти.

В Европа се заговори за декарбонизация на флотовете. Това означава подмяната на дизеловите двигатели. На тези кораби, с които ние разполагаме, това няма как да се случи, просто конструкциите им не биха поели новите модерни двигатели. Но ние не сме я докарали дотам. Проблемът е в това, че риболовните фирми нямат средства за закупуването на нови плавателни съдове и бавно и полека се вадят от употреба наличните кораби. С други думи, флотът ни за промишлен риболов се топи, рискът от аварии и злополуки се увеличава“, коментира д-р Йордан Господинов, изпълнителен директор и представляващ Сдружение „Асоциация на производителите на рибни продукти БГ ФИШ“ (АПРП БГ ФИШ).

Българските и румънските рибари не са се възползвали от европейско финансиране за подновяване на флота, за разлика от колегите си, които са от държави ,по-стари членки на Съюза

Асоциацията поставя остро въпроса за нуждата от средства за ремонт на безвъзвратно остарелият риболовен флот,

 

настоявайки за подпомагане.

„Риболовният флот на България и Румъния е изключително остарял, амортизиран и рисков от гледна точка на постигане задоволителни нива на устойчивост. В подкрепа на горното посочваме, че средната възраст на българските кораби от сегмента от 12 до 18 метра е над 22 години, от 18 до 24 м – 45 години и над 24 м – 36 години.

През последните години практически подкрепа в посока модернизация на риболовните съдове липсваше, което доведе до амортизацията на съдовете и повишаване на риска от вредно екологично въздействие предизвикано от аварии на борда.

В тази връзка е ясно идентифицирана нуждата от програмиране на мерки за подкрепа, позволяващи инвестиции в модернизация на риболовния флот, които ще гарантират устойчивост и недопускане на отрицателно въздействие върху околната среда при извършване на риболов“, това пише в писмо, изпратено до председателя на Консултативния съвет за Черно море (КСЧМ) Даниел Бухай. Писмото е подписано от д-р Йордан Господинов, изпълнителен директор и представляващ АПРП БГ ФИШ. 

Асоциацията извършва 53% от риболова в Черно море и има 27 предприятия, които затварят цикъла. Част от продукцията е експортно ориентирана, подчертава Господинов в подкрепа на това, че остарялата флотилия трябва в спешен порядък да бъде подменена, и то с помощта на финансиране отвън. „Не става дума само за живота и прехраната на петима – десетина души, които работят на РК. Фабриките дават работа на 30 – 50 души и семействата им, освен това има пакетиращи компании, транспортни и още какво ли не. Така че е много трудно да се каже точно на колко души дава хляб риболовът. Едно обаче е сигурно, че е традиционен поминък, който трябва да се развива“, подчертава Господинов, допълвайки, че риболовът в Черно море има специфики заради характера на вълните и съответно оптимално се търсят кораби, които да са устойчиви и здрави.

На един риболовен кораб обичайно работят 5–7 души

 


Анкета

Мнения

ИЗБОРИ 2023 Мнения
Димитър Николов в края на кампанията:„Усещам подкрепата на моите съграждани. Благодарен съм...“
  27.10.2023 17:17      

Винаги съм усещал подкрепата на моите съграждани. Усещам я и сега, на прага на следващите четири