Петък, 11 Фев 2022
    
Общество

Засега България остава без спасителен кораб

  12.11.2021 17:33  
Засега България остава без спасителен кораб

След случая „Вера Су“ – преразглеждат всички планове за действия

 

Георги РУСИНОВ

 

Засега България остава без спасителен кораб. Това става ясно от отговори на Министерство на транспорта и Изпълнителна агенция „Морска администрация“ на въпроси, зададени от „Черноморски фар“. Макар и с леко закъснение от двуседмичния срок, в който институциите трябваше да ни отговорят по реда на Закона за достъп до публичната информация, изпълнителният директор на „Морска администрация“ капитан далечно плаване инж. Венцислав Иванов заявява, че към настоящия момент няма задействана процедура за закупуване на нов спасителен кораб.

„За следващия програмен период по Оперативна програма „Транспорт“ е подадено проектно предложение за закупуване на няколко многоцелеви кораба, параметрите на които се уточняват от работна група“, уточнява в отговора си до медията ни инж. Иванов.

Почти преди една година, на 13 ноември 2020-а, единственият спасителен кораб на България – „Перун“, пое на последното си плаване преди да се превърне в скрап. Той бе продаден за по-малко от 300 хиляди лева. Липсата на кораб спасител се усети осезаемо при кризата със закъсалия край българския бряг до Каварна турски кораб „Вера Су“.

Драмата там продължи повече от месец, като приключи в края на октомври. След 36 дни край скалите и няколко неуспешни опита за спасяването му, вечерта на 26 октомври корабът беше изтеглен от местността Яйлата. Акцията продължи повече от седем часа, а плавателният съд беше изтеглен 16 минути след полунощ. Изтеглянето беше извършено с помощта на 3 влекача - един основен и два спомагателни.

Търговският кораб „Вера Су“, плаващ под панамски флаг, превозващ над 3000 тона азотни торове, заседна край Яйлата на 20 септември. Първият опит за претоварване на карбамида на 26 септември завърши с неуспех, след като част от количеството се изсипа в морето. С баржи, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, в последните няколко дни втечненият карбамид бе изтеглен от товарното помещение на плавателния съд.

Окръжната прокуратура в Добрич води разследване за инцидента с кораба. Капитанът Хайдар Е., на 59 години, и вторият помощник-капитан Кемал А., на 26 години, са с постоянна мярка „задържане под стража“. Двамата са привлечени към наказателна отговорност, че са допуснали корабът да заседне и така са създали опасност за живота на други хора и за значително увреждане на чужд имот.

На следващия въпрос до Министерство на транспорта и „Морска администрация“ получихме доста неконкретен отговор. Попитахме има ли държавата разработена стратегия за реакция при морски аварии и инциденти като този с кораба „Вера Су“. Отговорът е следният:

„След случая „Вера Су“ всички национални аварийни планове (Национален план за борба с нефтени разливи в Черно море, областните планове за защита при бедствия и аварии, Планът за операция по търсене и спасяване в отговорния район на Република България в Черно море) ще бъдат преразгледани и допълнени от компетентните органи по места“.

Изрично в питането си помолихме да ни бъде предоставена повече информация по дадената стратегия, но такава липсва.

В обобщение – ще купим кораби, но някога и ще променяме стратегии, незнайно кога.


Анкета

Очаквате ли COVID-19 пандемията да приключи през 2022-а?


Резултати

Мнения

Мнения