Понеделник, 20 Сеп 2021
    
Бургас Общество

Що е това заглушител на мотор и за какво се премахва?

  28.07.2021 18:05  
Що е това заглушител на мотор и за какво се премахва?

Георги РУСИНОВ

 

Мотористът, пожелал да пишем само първото му име - Атанас отговори на въпроса, който много бургазлии си задават. Що е това заглушител и за какво се премахва?. Оплакванията от шумни мотори продължават. 

„При чопърите и турърите заглушителите се махат за по-добър и силен звук. По принцип, когато се произведе моторът, той задължително е със заглушител, тъй като във всяка държава има закони за защита от шума“, казва той.

Според него е въпрос на вкус дали ще се премахне, но наблюденията му показват, че по-честата практика е да се махат, за да може това „пър-пър-пър“, което всички чуваме, да се чува още по-силно.

Атанас обясни и разликата между чопърите и пистарките (пистови мотори) и как функционират двигателите им.

„При чопърите от голяма кубатура се вадят малко конски сили. Примерно моят е 1100 кубика, но е 50 коня. Това на практика означава, че двигателят е почти вечен. Трябва да си голям палачор и да издевателстваш много над него, че да го счупиш. При пистовите от малко кубици вадят много коне, което означава, че двигателят работи под голямо натоварване и е с по-голям риск от счупване. При тях има така наречения прекъсвач. В по-голямата част от времето мотористите ги карат със 120-130-140 км/ч. Това вдига оборотите на 12-13 хиляди. Тук влиза ролята на прекъсвача, който се включва при високи обороти, за да не прегрее двигателят. Прекъсвачът се маха, за да се използва максимално мощността на двигателя. При водачите на пистарки нуждата обикновено е за повече скорост“, разказа той.

„Едно от най-дразнещите неща като отидеш на мотосъбор е, когато стане 1-2 часа вечерта и тези с пистовите мотори започнат да ги форсират на място, особено тези без прекъсвачи. Шумът от тях е достатъчно силен и дразнещ“, добави още Атанас.

Лично той е от мотористите, които се съобразяват максимално със спокойствието на хората. Не кара мотора си посред нощите, а когато му се наложи да излиза преди 8 часа сутринта, или между 14 и 16 часа, го прави по възможно най-бързия начин.

„По принцип така не е хубаво, защото когато се запали моторът, трябва да поработи две-три минути на място, но в това време вдига шум. Затова гледам да използвам и обиколни пътища, околовръстни и т.н. Но има и мотористи, които нарочно го правят – вдигането на шум“, сподели мъжът.

Бърза проверка из мотофорумите показва, че практиката за премахване на заглушител се гледа с лошо око от една част от мотористите, но други я одобряват.

„Аз не съм член на мотоклуб и не мога да знам какво мислят повечето мотористи. Моето мнение е, че би трябвало да се съобразяваш поне в забранените часове да не вдигаш шум. Нещо важно, което трябва да се отбележи за премахването на заглушителя е, че доста мотористи го правят с цел собствената си безопасност. Обяснявам защо. Когато тръгнеш на път, доста шофьори на автомобили не се съобразяват и не виждат мотористите. Когато е премахнат заглушителят, моторът е значително по-шумен и вероятността поне да те чуе шофьор на автомобил е голяма“, обяснява Атанас.