Понеделник, 18 Яну 2021
    
Бургас

14 велосипедисти отнесоха глоби от 30 лева за каране в пешеходни зони

  03.11.2020 15:21  
14 велосипедисти отнесоха глоби от 30 лева за каране в пешеходни зони

Те искат велоалея по „Александровска“

Общински съветник предизвиква дискусия

 

Георги РУСИНОВ

 

За последните две седмици 14 велосипедисти са отнесли глоби за това, че карат по „Богориди“ и „Александровска“, става ясно от справка на „Черноморски фар“ в бургаската полиция. По Наредба придвижващите се с велосипеди в тези зони трябва да ги бутат, както при пресичане на пешеходна пътека.

В проведената специализирана операция по безопасност на движението са включени няколко направления, следени от полицаите: спазване на изискванията за скоростен режим, съблюдаване на пътната маркировка от велосипедисти и пешеходци и отнемане предимството на пешеходци, пресичащи по пешеходни пътеки.

Основните нарушения, извършвани от велосипедисти са управление на велосипед без оборудване и преминаване през зони за пешеходци без велосипедиста да избутва велосипеда. За непреминаване на указаните за целта места в Бургас за същия период са санкционирани 28 пешеходци и 8 водачи на автомобили за отнемане предимството на пешеходец.

Наш читател изпрати снимки до редакцията от наложения му фиш за 30 лева, затова, че пресякъл пешеходна пътека, без да слезе от колелото. Комисар Неделчо Рачев, началник на „Охранителна полиция“ към Областна дирекция на МВР-Бургас, коментира пред репортер на „Черноморски фар“, че години наред масово не се спазват знаците, обозначаващи пешеходните зони.

„Такива има на брой около осем. В началото на „Александровска“, на още няколко преки, които влизат в „Александровска“, през първите 300 метра в посока от Общината към „Богориди“. Опасността, която се създава е, че велосипедистите се движат със скорост опасна за пешеходците, особено за рисковите групи като майки с деца, възрастни хора и малки деца. Пешеходната зона е свободна от движение зона и пешеходците трябва да се чувстват сигурни“, каза Рачев.

И тъй като полицията е имала наблюдения, че това създава опасност са започнали действията срещу нарушителите.

„Първите 2 дни бяха превантивни – сваляхме ги от велосипедите, предупреждавахме хората. Те твърдяха, че не са видели знаците и че карат внимателно, но аз самият съм бил свидетел, особено тези превозни средства с електродвигатели, че се движат с 30-40 километра в час в пешеходна зона. Част от действията ни са с превенция, част от тях са и с глоби. От една седмица сме започнали проверките. Много време давахме толеранс, но и от институции получихме неодобрение“, каза още комисарят.

До „Черноморски фар“ достигна информация, че причина за засилените проверки са няколко инцидента точно на централните улици с блъснати пешеходци. Виновниците били и с велосипеди, и с електрически тротинетки. От полицията ни отговориха, че до тях официални сигнали не са достигали, но е възможно да е имало.

„Предпоставки за инциденти обаче са налице, докато карат в пешеходните зони“, добави Рачев.

Темата разбуни духовете сред вело обществото в Бургас. Владимир Димитров от „Зелена Странджа“ дори бе снимал велосипедист в началото на „Александровска“, който бива глобяван на момента. Под публикацията в специализирана вело група коментарите бяха стотици. Повечето от тях, свързани с неодобрение от действията на полицаите, но част от тях предлагат и алтернативни решения.

Едно от тях – велоалея по „Александровска“. Самите велосипедисти се разделиха по темата. Едни смятат, че е възможно, други – не. Трети призоваваха за проучване.

Наш репортер се свърза с общинския съветник Георги Маринчев, който е част от вело обществото. Той също отбеляза, че по Наредба е забранено за велосипедисти в пешеходните зони. Според него обаче сегашните проверки са предизвикани повече заради хората с електрически тротинетки, тъй като именно с тяхно участие е имало няколко сериозни, по думите му, инциденти.

„Наредбата се прецизира не толкова заради велосипедистите, колкото заради тези с тротинетките, защото навлизат масово и инцидентите с тях са много. Те карат като луди и не могат да ги контролират, както се контролира велосипед. Някои от тях вдигат и до 50 км/ч. Тепърва трябва да се мисли повече спрямо тях“, категоричен бе той.

Затова той смята за нелоша идеята от дискусията в социалните мрежи за обособяването на велоалея по „Александровска“. По „Богориди“ според него няма как да стане, тъй като е много тясно.

„По „Александровска“ обаче, до Съдебната палата може да се помисли дали да не се направи. Друг е въпросът, че дори и да се направи доколко ще се спазва от пешеходците. Мога да дам много примери, когато се разхождат в обособени велоалеи, като в района на Пантеона например. И двете страни смятат, че са прави. По „Александровска“, ако се направи ще е помислено за велосипедистите, защото и те имат своите аргументи. Иначе трябва да бутат, или носят на гръб колело до ЦГЧ още от входа на „Александровска“ километър-два“, заяви Маринчев.

Общинският съветник добави, че ще се опита да намери решение и най-малко да предизвика дискусия по темата.

„Аз като част от тази общност съм запознат, че доста негативно отношение има към колоездачите, независимо дали са на пътя, в Морската градина или на велоалея. Но ще търсим такъв маршрут. Бих се ангажирал да направим една работна група. Да поканим представители на активните колоездачи. Един Стоян Кирязов, освен че е активен, той е и специалист по пътна инфраструктура. Да поканим и представители на администрацията. И да се помисли за алтернативни маршрути за велосипедистите до центъра. Аз самият съм потърпевш, защото когато имаме срещи, комисии в Общината си ходя с колелото. Но и аз вече го бутам, защото срамота е аз да нарушавам Наредбата“, каза той.

Маринчев е категоричен, че трябва да се инвестира в развитието на вело движението, тъй като това правят и големите европейски държавни, инвестиращи милиони, за да свалят хората от автобусите и да ги качат по велосипедите. Особено в COVID-обстановката, това би било много полезно, сметна той, тъй като няма да се вреш в пълен автобус, а ще пазиш разстояние сам с колелото си.

„Рано или късно и при нас ще стане, но е хубаво да има и държавна политика. Не може една община на собствен ход да се справи. Вярно е, че Община Бургас е много толерантна и помага. Само за последните 5 години, откакто почнаха да се изграждат велоалеите има 500% ръст на магазини за велосипеди в Бургас. Това е най-добрият показател, че хората имат желание да ги ползват и второ, че има създадени условия за ползването им“, завърши общинският съветник.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати