Все още много семейства не са резервирали почивки
Цветослава Тонова
Ресторантьорите в Поморие се въздържат от повишаване на цените това лято, надявайки се да привлекат повече клиенти и да компенсират очаквано слабия туристически поток. Въпреки общото поскъпване на продукти, наеми и разходи за персонал, собствениците на заведения избират да запазят ценовите нива с цел да задържат традиционните български туристи, които в последните години стават все по-предпазливи при планиране на лятната си почивка.
Цената на порция цаца варира между 8 и 10 лева, шопската салата се предлага между 12 и 16 лева, а наливната бира струва между 3.50 и 6.50 лева. На някои места вече се наблюдава леко повишение от около 20%, като ресторантьори предупреждават, че подобна корекция може да последва и в средата на сезона, ако разходите продължат да растат. Въпреки задържаните цени, масите в заведенията остават празни, особено през делничните дни, когато курортът изглежда далеч от очакваната лятна оживеност.
Според местни ресторантьори основната причина за слабата посещаемост е отсъствието на чуждестранни туристи, както и все по-ограниченото присъствие на български. Лятото започва с по-нисък от обичайното туристически поток, като много семейства все още не са резервирали почивки или избират само кратки уикенд посещения. За втора поредна година надеждите на бизнеса са насочени именно към уикенд туристите – хора, които идват за два-три дни и харчат умерено, но все пак осигуряват жизненоважен оборот.
Ресторантьорите споделят, че усещат и нарастващото недоверие у клиентите – тенденция, която се задълбочава през последните години. Според тях, след поредица от лета с увеличаващи се цени и невинаги адекватно обслужване, много туристи вече подхождат с повишено внимание към заведенията. Все по-често предпочитат да си носят храна, да пазаруват от магазини или да се хранят в малки, познати и доказани местни обекти. Това допълнително ограничава възможностите за оборот и прави сезона още по-непредсказуем.
Въпреки трудния старт, ресторантьорите в Поморие не се отказват. Те се стремят да останат конкурентни, да подобрят обслужването и да си възвърнат доверието на клиентите. За мнозина сезонът едва започва, а надеждите са насочени към юли и август, когато се очаква евентуален ръст в туристическия поток. Въпросът остава – ще дойде ли този ръст навреме и ще бъдат ли достатъчни задържаните цени, за да спасят едно лято, което отново започва с колебливи очаквания и още по-празни маси?