Неприятно посрещане на Летище Бургас и липса на адекватно обслужване от страна на таксиметрови шофьори и градския транспорт – това споделя в писмо до омбудсмана на община Бургас българска гражданка, станала свидетел на две тревожни ситуации, които засягат както местни жители, така и чуждестранни туристи.
Писмото е изпратено на 26 юни 2025 г. в 16:30 часа и в него гражданката подробно описва преживяното след пристигането си на Летище Бургас заедно с приятелката си. Според нея, опитът да използват таксиметров превоз до Автогара Юг се е сблъскал с отказ от издаване на касови бележки, фиксирани цени без включен апарат, както и недопустимо отношение от страна на някои таксиметрови шофьори.
„Попитахме първия шофьор дали може да ни закара и дали е възможно плащане с карта. Отговорът беше: „Не“, като той настоя, че приема само в брой и предложи фиксирана цена от 40 лв., без включен апарат“, се посочва в писмото. Когато жената попитала за издаване на касов бон, шофьорът й отговорил: „Хванете си автобуса, ако искате касова бележка.“
Вторият шофьор от същата компания отговорил по същия начин, като също отказал да работи с таксиметров апарат. При опит да използват услугите на друга компания, се оказало, че трябва да се направи заявки по телефон и че не може да ги вземе от стоянката, защото била „запазена“ за определена фирма и останалите шофьори отказвали да взимат пътници оттам, за да избегнат конфликти. Дори при подаване на заявка по телефона, пътничките отново се сблъскали със същата практика – фиксирана цена, без реална тарифа, без легитимен документ и отказ за издаване на бон за точната сума.
„Ситуацията е още по-притеснителна, като се има предвид, че това се случва на входна точка за града – международно летище. Ние сме българи, но не мога да си представя какво впечатление оставя това поведение у чуждестранните туристи“, се казва още в сигнала. Според подателката на писмото, подобни действия не само подкопават имиджа на Бургас като туристическа дестинация, но и създават условия за сива икономика.
След отказа на няколко таксита и невъзможността да получат легитимна услуга, двете жени се насочили към автобусния транспорт. Там обаче станали свидетели на втора неприятна сцена – грубо и унизително отношение от страна на служителка на „Бургасбус“ към две чуждестранни туристки. Жената ги нарекла „телета“ и повишила тон, защото не разбирали български. След опит за посредничество, подателката на сигнала била нападната словесно от същата кондукторка, която заявила: „Да се научат на български, защото това е България“.
„Не е проблемът в това, че тя не говори чужди езици перфектно, а в нагласата, отношението и липсата на всякаква емпатия към хора, които посещават нашия град", се казва в заключение.
Съгласно Наредба №34 за таксиметров превоз на пътници, основният контролен орган е Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, както и органите на МВР и кметът на съответната община, чрез оправомощени от него длъжностни лица.