Магдалена Динева
Днес в залата на Община Бургас се проведе специализирано обучение по първа долекарска помощ, насочено към охранителите на заведения. Инициативата има за цел да подготви персонала за бърза и адекватна реакция при инциденти, особено в нощните клубове и дискотеки. Организатори са Община Бургас, Сдружение на младите лекари, Регионалната здравна инспекция и Областната дирекция на МВР – Бургас.
Обучението е по инициатива на председателя на Общински съвет – Бургас, Михаил Хаджиянев, и идва в отговор на трагичния случай в Слънчев бряг, при който живота си загуби абитуриент.
Д-р Стамен Пишев обобщи ключовите стъпки при оказване на първа помощ с абревиатурата „ПОП“ – Провери, Обади се, Притискай. Присъстващите бяха инструктирани да установят състоянието на човека – съзнание, дишане, пулс – след което да повикат помощ и да звънят на 112, поставяйки телефона на високоговорител. Д-р Пишев напомни, че операторите могат да напътстват в реално време какви действия да се предприемат. След това се преминава към сърдечен масаж и обдишване – 30 притискания на гръдната кост, последвани от 2 обдишвания.
„Нищо грешно не можем да направим. Ако оставим пациента, той ще умре. По-добре да действаме“, подчерта още Пишев.
По време на събитието Михаил Хаджиянев обяви, че Община Бургас вече е закупила 20 дефибрилатора, които ще бъдат разположени на ключови места в града. Охранителите ще преминат и допълнително обучение за работа с тях. „Родителите ще се чувстват много по-спокойни, когато изпращат техните деца на заведения, защото ще знаят, че вие сте добре обучени и ще реагирате адекватно, ако нещо се случи“, каза Хаджиянев.
Д-р Диян Господинов акцентира върху критичността на времето при сърдечен арест: „Линейката в България пристига до 20 минути. Ако сърцето не работи, имаме около 5 минути да върнем помпената му функция, иначе проблемите в мозъка стават необратими. Затова трябва да има бърза реакция на място, докато дойде спешния екип. Иначе губим живот“.
Охранителите, които участваха в обучението, споделиха, че са им се случвали инциденти, при които посетители са гълтали езика си, но са действали адекватно и да помогнали.
Всички участници в обучението получиха сертификати. А организаторите планират провеждането на още такива инициативи.