Събота, 25 Май 2024
    
Мнения Поморие

Иван Алексиев, кмет на община Поморие: Внасям мастър план за развитието на града

  07.04.2024 09:36  
Иван Алексиев, кмет на община Поморие:  Внасям мастър план за развитието на града

Иван Алексиев официално встъпи в четвъртия си мандат като кмет на община Поморие на 8 ноември 2023 г. Близо шест месеца по-късно отново доказа, че неслучайно спечели доверието на избирателите и изборите още на първия тур – „Фонд за развитие на Летище Бургас“ – идея, чиято реализация се разгръща пред очите ни – от първостепенно значение за Югоизточен регион. Ще последва мастър-план – генерален дългосрочен план за развитието на Поморие – акцентира лаконично, но със заявка за още по-силен мандат от предходните три.

 

Моника ИЛИЕВА

 

– Г-н Алексиев, решението за учредяване на „Фонд за развитие на Летище Бургас“ бе прието с пълно мнозинство. Опозицията в ОС-Поморие преглътна его и подкрепи идеята. Изненадан ли сте?

– Единодушието в този момент бе много важно, за да покажем, че сме заедно и единни. Целият регион застава зад това решение. Създаването на фонда накара „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД да преосмисли действията си и политиките относно летище Бургас, да започне да прилага адекватни и работещи решения. Участието в него дава заявка, че се ангажира пряко. На 31 март кацна първият самолет на летище Бургас – стартира лятната чартърна програма. До края на март всички общини приеха да участват в създаването на сдружението. Водени са разговори с кметовете на Сливен, Ямбол и Стара Загора да подкрепят фонда със символичните 50 ст., защото това се явява и тяхното летище. Те са на от 40-50 мин. от летище Бургас.

Предложих председател на сдружението да бъде най-успешният кмет в България – Димитър Николов. Благодаря му, че прие! Като негов председател, той няма да допусне липсата на прозрачност и яснота в действията. В Управителния съвет ще бъдат колеги кметове, доказали се, избрани с абсолютни мнозинства от жителите на съответните общини. На учредителното събрание ще предложа изпълнителният директор да изпълнява длъжността без възнаграждение. Нека да е ясно, че не откриваме ново работно място. Не са обсъждани кандидатури, но ще бъде човек от бизнеса. Първо трябва да се приеме предложението. Сега е моментът туристическият бранш да се обедини под едно име.

Надявам се до 15 април Димитър Николов – бургаският кмет – да свика заседание за учредяване на фонда. През следващия месец – май – когато започне активният туристически сезон и се увеличат чартърите на летището, трябва да бъдат започнати преговори с авиокомпании, чрез които за да се стартира зимната чартърна програма на Летище Бургас.

– Има ли критици вашата идея, очаквате ли удари под кръста?

– Относно ударите под кръста – бизнесът е доволен, не са доволни политици от опозицията. Всичко е просто и ясно. Ако някой тръгне да атакува идеята, ясно е, че е чиста доза популизъм. Лично аз съм оптимист поради факта, че всички общини застанаха зад идеята, не само кметовете, но и общинските съвети. Подчертавам – ние, кметовете сме изпълнителната власт – т.е. изпълнителите на решенията на общинските съвети. И тези кметове, които изразиха съмнение, техните общински съвети единодушно гласуваха „за“ създаването на фонда. Което показва, че вървим в правилната посока – ето я причината да съм оптимист. Критици може да има, което е хубаво и даващо знак, че идеята е много добра. Лесно е да яхнеш една идея. До момента се говореше – „Нека да има фонд!“. Никой обаче не го предложи. В момента, в който се сложи на масата изникнаха толкова много и хубави идеи и критици. Въпреки критиките, разумът надделя и се стигна до консенсусното решение, че фондът трябва да се създаде.

– В общественото пространство се чуха мнения, че община Бургас ще е най-ощетена по отношение на финансирането?

– Критици може да им относно финансирането, напълно нормално. Те казват, че община Бургас ще е най-ощетена. Напротив, тя ще е най-облагодетелствана. Ще ви кажа защо, за да затворим устата на тези критици. Тук говорим за зимна чартърна програма, когато ние, малките морски общини, не работим. От всички 800 хил. легла работи само Бургас. Не взимаме туристическия им данък, напротив удвояваме го чрез Фонда. В момента община Бургас, която активно развива сектор „Туризъм“, генерира близо 400 хил. лв. туристически данък. Когато Летище Бургас не работи, градските им хотели са празни. Ако обаче летището работи през зимата, картината на заетостта ще се промени. Пасажерите, кацнали на летище Бургас, ще останат в Бургас. Тогава туристическият данък на Бургас може да достигне двойно по-високи нива.

– Създаване на „Бургас еър“ – има ли резон да се мисли в тази посока?

– Зa „Бургас еър“, когато предложих създаването на „Фонд за развитие на Летище Бургас“, казах, че ще дойде моментът, когато ще се създаде местна авиокомпания. Но това е перспектива, бъдещето. Първо трябва да направим така, че Летище Бургас да работи устойчиво, за да подсигурим развитието на туризма в целогодишен аспект. Някои критици ще кажат – защо да идват зимата при нас? В момента зимният туризъм е от 3% до 7%. Тук обаче развиваме балнеология чрез лечебната кал, която се добива единствено в Поморийско солено езеро, имаме културно-историческо наследство – история, която не може да се види никъде другаде –  антични градове като Несебър, Созопол. Тоест имаме какво да предложим и през останалите месеци в годината. Процентът извън активния летен сезон може да се повиши до 15 – 20. И в тази връзка казвам, че да, ще дойде моментът и за такава компания, към момента звучи повече от несериозно.

– Как ще бъдат разпределени средствата от фонда?

– За мен Фондът е правилно разпределен, защото това с туристическия данък не е равнопоставено. Да, община Несебър може и да генерира 1,5 млн. лв. туристически данък. Но община Несебър не ги генерира благодарение на летището. Туристите кацат, избрали са да почиват в Слънчев бряг. На територията на община Несебър има 550 хил. легла, които са с пълна заетост 4-5 месеца. Никой не допринася освен самата община Несебър да си пълни леглата. Поради това е на брой население. Защото ние по Черноморието сме пряко ангажирани с туризма. Но във вътрешността – и аз за това съм благодарен на колегите ми кметове и общинските съвети по места – косвено свързани с туризма. Голяма част от населението на тези общини работят по нашето Черноморие. Продуктите, които предлагаме на туристите са от вътрешността на областта, на страната. Туризмът не е само пясък, слънце, море и едно легло. Туризмът е продукт, който съчетава в себе си много отрасли.

Имаме шанс за развитие на дестинацията Българско Южно Черноморие.

– Готви ли се Поморие за летния туристически сезон и как?

– Поморие се подготвя за сезона много активно. В текат процедурите за два важни проекта. Единият – за кръговото движение в кв. „Св. Георги“, за да се облекчи трафикът към Централна градска част (ЦГЧ). Предстои изпълнението на важен проект по ул. „Проф. Стоянов“, която води от светофара към балнеохотелите – там е предвиден голям ремонт – реконструкция на съществуващите тротоари, които са прекалено широки – стесняваме ги, изграждаме джобове за паркиране, за да увеличим местата за паркиране. Следващата седмица стартира и проектът за благоустрояване входа/изхода на Поморие към Слънчев бряг. Там гледката е нелицеприятна – предвидено е цялостно преасфалтиране, изграждане на нови тротоари, зелени коридори ще закрият занятчийските обекти около главното шосе. Като ще бързаме да приключим до 15 юни, за да не пречим на туристическия сезон.

На последната Общинска сесия (28.03) бе приета Програмата за развитието на туризма 2024. Тя е обсъдена с бизнеса, предложенията им са включени в нея. В последната седмица на месец април ще направим разширено заседание на Съвета по туризъм, за да запознаем бизнеса с всичко, което правим в момента и кога ще бъдат приключени ремонтните дейности.

Скоро ще внеса в Община Поморие мастър-план – дългосрочен – за развитието на града ни. Трябва да има приемственост, гарантираща устойчивост. В такива се превръщат плановете като Общия устройствен, като генералните планове и стратегии за развитие. Това е моето виждане и на колегите ми от администрацията. И утре, който и да влезе в този кабинет, да знае, че преди това са подложени на обществено обсъждане, хората са ги одобрили, приели са ги. И трябва да знае, че трябва да следва тази политика.