Понеделник, 04 Юли 2022
    
Общество Поморие

Ще се сбъдне ли „кошмарът“ синя зона за жителите на Поморие

  04.04.2022 16:03  
Ще се сбъдне ли „кошмарът“ синя зона за жителите на Поморие

Отпор на местните по време на обществен дебат

Наистина ли решенията им ще облекчат и без това прекомерно трудното паркиране в града

 

 

Моника ИЛИЕВА

 

Жителите на Поморие искат въвеждане на частична синя зона – пред определени административни сгради, платен абонамент за онези, които желаят, и обособяване на повече общински паркинги в града, стана ясно по време на обществено обсъждане. Не повече от 150 човека се събраха в НЧ „Просвета 1888“, за да обсъдят Наредбата за платено паркиране, която трябва да бъде гласувана в Общинския съвет в Поморие.

Преди да се стигне до обединено общо мнение по темата, кметът на община Поморие Иван Алексиев се обърна като гражданин към събралите се: „Изправям се пред вас като помориец. Днес тук не стоят кметът и председателят на Общинския съвет на Поморие, изправяме се като граждани. Имаме нова концепция за градска мобилност. Важно е да освободим пространство за нормално движение по улиците на красивия ни град, да осигурим 24/7 достъп на линейка и пожарна в града. Правим ремонт на тротоари. Рушат се, защото се оказва, че сме обособили паркоместа“.

Стана ясно, че идеята е бъдещата синя зона да е целогодишна, защото Поморие не е сезонен град. Достатъчна е една обиколка в района на санаториумите, развиващи балнеология 12 месеца в годината, и в старата част на града, т.нар. гръцка махала, за да се види, че проблемът не е сезонен.

Кметът акцентира върху възможността синята зона да се регулира с негово решение, т.е. да се пуска и спира, което я прави гъвкава според обстановката в града. В съседни курортни градове зоната вече е утвърдена. В Несебър функционира, Созопол гласува решението наскоро.

Ще въведе ли Поморие частична синя зона?

Към момента, с така съществуващата транспортна схема, в Поморие град има 1000 паркоместа. С въвеждането на синя зона ще достигнат почти 3000. И още 500 в паркинги в населеното място.

По време на дебата гражданите изразиха опасенията си, че паркоместата няма да се увеличат, а напротив - ще бъдат по-малко, особено в тесните и къси улици, които ще станат еднопосочни.

„Където улиците са тесни, ще се паркира от едната страна. Ако са достатъчно широки, ще има възможност за паркиране в двете платна. С въвеждането на синя зона се въвежда и еднопосочността. Няма разчертания за косо паркиране, защото отнема много място“, поясни Иван Алексиев по време на дебата, продължил повече от 180 минути.

Жителите на града се възпротивиха и срещу цената на бъдещата синя зона – 1.50 лв. За сравнение в Созопол за част престой в синия пояс, се заплаща 1.80 лв. В друг курорт – зимен – Банско, цената е 2 лв. за час. 

Следващият ключов момент в обсъждането бяха туристите, които посещават Поморие. Изразиха се опасения, че ще се изгуби контингентът, защото турист, който не желае да плати 15 лв. за легло, няма да плати синя зона в града.

Решението в тази ситуация е повече общински паркинги. „Всеки може да направи паркинг на собствено място. Нямаме общински терени, ограничени сме“, поясни Алексиев. Припомни, че паркингът пред Общината е бил отреден за сграда. Благодарение на действията на общинското ръководство извършва сегашната си дейност. За туристите са предвидени 3-, 5- и 7-дневни абонаменти.

В недалечно минало синята зона стартира с няколко главни улици в Поморие. Причината да не просъществува е, че до изтичане на работното й време, автомобилите се изнасяха на безплатен паркинг в съседните малки улички, което водеше до претоварването им.

В залата на НЧ „Просвета 1888“ се чуха нападки от множеството, че са продадени общински имоти, които сега можеха да послужат за изграждане на общински паркинги. „Айвазовски“ е единственият продаден от нас терен, за целия период на управление от 10 години. „Роуз гарден“, Балнеохотелът, „Сънсет ризорт“ не са продадени по време на моето кметуване“, отговори на нападките Алексиев.

Чуха се предложения за инвестиране в паркинги на няколко нива. От общинското ръководство конкретизираха, че това е отлична идея, както и че разполагат с идеен проект за 4 млн. лв. – скъпо съоръжение – което не е по силите на общината.  

По време на общественото обсъждане стана ясно, че новозастроената част на града, популярна в цялата страна като Руския квартал или „Малая Россия“, не фигурира в така разчертаното платено паркиране. Според граждани, след като разполагаш със средства за инвестиция в апартамент, можеш да си позволиш да платиш за автомобила си. Недостиг на време при изготвянето на Наредбата е причината да не бъде включено указаното място в синия режим в града, конкретизира общинското ръководство.

Дебатът в залата постави темата за собствениците на повече от един автомобил. Жена обясни, че нееднократно е докарвана до нервна криза, след като излезе с колата си за час, веднага мястото и се заема от съседите, които имат 8 автомобила. Лично помоли кмета да направи всичко възможно за създаване на паркинги в старата част на Поморие.

Притеснения има и около служебния абонамент – 200 лв. месечно. Изразиха се мнения, че никъде няма такава цена, че е твърде завишена. Жителите на Поморие изразиха желание да се въведе пожелателен платен абонамент (за физически лица).

Имаше и такива, които веднага поискаха да си уредят документите на автомобила срещу заплащане от 60 лв. без ДДС, за да им е гарантирано спирането целогодишно по местоживеене. И дадоха за пример Пловдив, който решава проблема с престоя и паркирането в града точно по този начин.

Предложен бе референдум по въпроса, чрез който да се достигне до повече жители от присъстващите в залата. „След като гражданите желаят референдум, не виждам причини да не бъде организиран“, каза Иван Алексиев, кмет на община Поморие.

Представител на ПП, ИТН и БСП, които инициираха подписка срещу Наредбата за платено паркиране в града, апелираха синята зона да бъде преосмислена от общинското ръководство.

В крайна сметка присъстващите на общественото обсъждане пожелаха всички паркинги в община Поморие да бъдат платени, включително и новосформирани в определени училища в града. Няма да се навлиза в детски площадки, намиращи се на територията им. Изключение се прави за СУ „Иван Вазов“, познато като Малкото училище в Поморие. То изцяло отпада като възможност за паркиране.

Паркингът на МБАЛ – Поморие ще бъде безплатен в първите два часа, след което става платен.

Централният площад в града също влиза в регулацията на платеното паркиране. Пред кафе „Кораба“ и читалището, ще има паркоместа (както е и до момента, изключва се вариантът за паркиране на два и три реда).

По желание на граждани паякът ще влезе в режим на работа 24/7. За него са заложени 210 хил. лв., ще вдига освен джипове и бусове. От думите на кмета стана ясно, че до момента община Поморие е ползвала такъв под наем.

Кметът призова поморийци, които имат предложения за места, където могат да бъдат обособени нови общински паркинги да ги предложат в кратки срокове, за да се предприемат действия.

Предстои второ обществено обсъждане във вторник, 5 април, от 17.30 часа в НЧ „Просвета 1888".

 


Анкета

Къде ще почивате лятото?


Резултати

Мнения

Мнения
Проф. Аргирова: Моля да не се мисли, че с пандемията е свършено
  03.04.2022 09:31      

"Решението за отпадането на ковид мерките не е взето еднолично. Спазихме напълно начина по к