Събота, 07 Май 2022
    
Бизнес Мнения

Христина Славова: Искаме разписан държавен ковид протокол за туристите

  04.02.2022 15:06  
Христина Славова: Искаме разписан държавен ковид протокол за туристите

Така ще се планира спокойно почивката, очакваме отново старите пазари

Помощта от 35 евро на седалка в чартър ще подпомогне туроператорите

 

Интервю на Ина ПЕТРОВА

 

Христина Славова е туроператор и член на Управителния съвет на Регионалната туристическа камара в Бургас. Занимава се и научно, и пофесионално с туризъм. Научен работник е, преподава „Маркетингови комуникации в туризма“ в университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Потърсихме я по важни въпроси, които са на дневен ред за подготовката на летния туристически сезон.

 

- Г-жо Славова, настоявате за държавна помощ от 35 евро на туроператорите на седалка за чартърни полети с капацитет не по-малко от 100 места. Очаквате ли с тази мярка да се възстанови чартърният туризъм у нас това лято?

- Тази мярка не е нещо ново. Тя беше предприета в предишни години и в действителност помогна да се намалят тежките последствия върху бизнеса от ковид пандемията. За големите, както и по-малките туроператори в действителност това е една много добра помощ. Това е една позитивна практика не само в България, но и в други страни. Що се отнася до това дали ще се възстанови чартърният туризъм на 100% спрямо нивата от 2019 година зависи до голяма степен от това как ще се развие пандемията. Но със сигурност плануваме сезон 2022 да бъде по-добър от предходния, който пък от своя страна бе по-добър от по-миналогодишния. Със сигурност бизнесът в момента има нужда точно от такива мерки, за да се облекчи и за да може спокойно да се планира лято 2022.

- По какви правила трябва да работи туристическият бизнес в контекста на пандемията? Искате да има единен ковид протокол, но ситуацията е доста динамична.

- По отношение на този ковид протокол вече трета година говорим за него, откакто започна пандемията. Защото трябва ясно да бъдат разписани правилата от страна на държавните институции по какъв начин бизнесът ще посреща чуждестранни туристи на територията на Република България, как да ги обслужва, спазвайки противоепидемичните мерки, които очевидно ще трябва да бъдат спазвани и тази година. Тъй като и чуждестранните партньори, и чуждестранните туроператори, всички генериращи пазари се интересуват от това по какъв начин се случват процедурите по отношение на тези противоепидемични мерки. Много е трудно за местните туроператори да комплектоват някаква информация към тях. Ние виждаме, че ситуацията е динамична, виждаме, че тя се променя непрестанно, но това, което ни интересува нас от влизането на чуждестранния турист на територията на Република България до напускането на тази територия - какви ще са мерките, какви са изискванията на Министерството на туризма, на Министерството на образованието по отношение на неговото обслужване. Ние не говорим за някакъв мега написан план, говорим за най-основните правила, за да могат хората предварително да бъдат известени как ще бъдат посрещнати и извозвани, на какви дистанции да са, носенето на маски, как се процедира при заболял турист в хотела. Тоест, ние искаме нещо, дори в съвсем кратък формат, но да имаме насоки, черно на бяло. Тези изисквания трябва да са централизирани, да са приети от държавните институции, за да можем да ги преведем на езиците на съответните пазари и да бъде разпратено към нашите партньори. Тези правила и тяхното централно спускане много ще облекчи работата на бизнеса.

- Така ще може и вие по-спокойно да започнете да планирате сезона, самите туристи също ще са по-спокойни.

- Да, това е точно така. Ние знаем, че обстановката е много динамична, но реално по отношение на обслужването на туристите, тяхното посрещане, извозване, провеждането на мероприятия и различни събития не смятаме, че там ще има кой знае каква динамика по отношение на правилата. Работещите в туризма са достатъчно гъвкави, за да могат да се съобразят с многобройните промени, с които сме длъжни да се съобразяваме. С една дума това трябва да е държавен протокол, защото всеки един протокол изисква съответното качество и говори за качествена услуга и ние искаме да гарантираме пред нашите чуждестранни партньори, че България е безопасна дестинация за пътуване, където има разписани правила. Така хората, когато идват и знаят предварително какви са тези правила, могат да плануват своята почивка съвсем спокойно.

- Каква е Вашата прогноза за сезон лято 2022? Кои пазари очаквате да се раздвижат или ще разчитаме отново на традиционните чуждестанни с доминация на българския турист?

- Трудно се прогнозира на този етап, но интерес има от пазарите, които въпреки пандемията успяха да пътуват и да насочват туристи към България. Това са Чехия, Полша, страните от Централна Европа, разбира се, Германия. Надяваме се, Скандинавието и английският пазар да се завърнат тази година, тъй като те липсват две години. От бившите социалистически републики от Русия има интерес, от Израел също. Нашите традиционни, генериращи пазари - те винаги имат интерес към нашата дестинация. Просто всичко зависи от това какви ще са ограничителните мерки и как ще се развива пандемията. Надяваме се на завръщането на пазари, които отсъстваха последните две години. Започнали са ранните записвания в редица страни и с много позитивизъм и с добри индикации сме, че сезонът ще бъде по-добър от миналогодишния, така че вече плануваме лято 2022.

- Поставяте на дневен ред и още една тема – за преразглеждане на обслужването на туристи с превозни средства 8+1, което към момента е инкриминирано. Трябва ли да се отмени и защо?

- На първо място, защото това е една мярка, която пречи на бизнеса и на услугата да бъде гъвкава и конкурентоспособна. Ще обясня защо – много туроператори и хотели имат собствени превозни средства 8+1, с които провеждат трансфери на своите гости, много често туроператорите посрещат журналисти, подготвят и провеждат инфотурове на чуждестранни партньори и това ограничение в транспорта, което се наложи през 2020 година не прави услугата гъвкава. Апелирали сме многократно миналата година, когато наши членове, не само на Камарата, но и колеги в бранша, които разбират доколко това ограничение пречи на бизнеса. Засега нищо не се е променило, ние се надяваме на преразглеждане, защото то инкриминализира работата с транспорт 8+1. Тук не говорим за големи автобуси, не говорим за екскурзии, за организирани трансфери и т. н., а за случаи, в които бизнесът може бързо да реагира, да бъде адекватен спрямо изискванията на пазара. Затова смятаме и в бранша сме обединени, че мярката 8+1 и нейното ограничаване и провеждането на такива услуги от хотелиери и тероператори не позволява на бизнеса да бъде адекватен и качествен. 


Анкета

Ще дарите ли заплата за Украйна?


Резултати

Мнения

Бизнес Бургас Мнения
Майя Стоянова, Занаятчийска камара:  За първи път на 3 март ще покажем направено от нас на новата улица
  05.02.2022 11:40      

Дона МИТЕВА Официално писмо от зам.-кмета по култура, туризъм и спорт Диана Саватева е по