Вторник, 28 Фев 2023
    
Бургас Общество

Решено: Електрическите тротинетки влизат в общинска наредба

  29.11.2022 10:22  
Решено: Електрическите тротинетки влизат в общинска наредба

Георги РУСИНОВ

 

Електрическите тротинетки влизат в общинската Наредба за обществен ред и сигурност. Това реши Общински съвет – Бургас. 37 съветници подкрепиха предложените от Георги Дракалиев и Николай Стоянов промени, четирима се въздържаха и само един гласува „против“. Докладната бе широко дискутирана, както в комисиите към местния парламент, така и сред обществото.

Тя обаче бе приета след нанесени корекции от Правната комисия, които касаят изчистване на текстове, за да не преповтарят Закона за движение по пътищата. Това бе основното притеснение на голяма част от общинските съветници, тъй като това би означавало възможност Наредбата да бъде атакувана в съда.

Единият от вносителите – Николай Стоянов бе доволен, че темата е предизвикала широк обществен интерес.

„В някои комисии се подкрепи предложението, други чакаха да видят какво ще реши правната комисия. Проблемът съществува и ние трябва да вземем решение. Въпрос на време е да стане някой сериозен инцидент. Имаме задължението да полагаме грижи за безопасността и здравето на жителите на Бургас. Нека положим основата за разрешаване на проблема“, призова той.

Манол Тодоров заяви, че неговите притеснения са били именно свързани с преповтаряне на текста от закона.

„Единственото ми притеснение беше да не се атакува наредбата, както стана с наредбата за инвалидните места. Както разбрах обаче в правна комисия са изчистени нещата, за да не се повтаря закона. Не е въпрос на време да се случи инцидент, а е чист късмет, че не се е случило. Ще подкрепя докладната. Липсата на контрол обаче е проблем. Трябва да се правят акции, както е с велосипедите“, уточни общинският съветник.

Тодор Йосифов изтъкна, че безопасността на бургаските граждани трябва да е приоритет, независимо дали става въпрос за пешеходци, или водачи на тротинетки.

„Този проблем не е само на Бургас, а на цялата страна. Не трябва да се разделят велообществото и гражданите. Не можем да застанем срещу развитието и иновациите, а трябва да намерим решение. Не виждам проблем местната власт да търси решение на този конфликт. Бургас има достатъчно изградени велоалеи. Редно е и народните ни представители да подемат законодателни промени“, коментира Йосифов.

Председателят на Правната комисия Иво Баев на свой ред посочи, че УКОРС не си върши работата.

„Те считат, че нямат право да глобяват нарушители с тротинетки. Нямам никакви обвинения към тях, но те трябва да знаят какъв е закона. Затова предлагам да направим една широка среща, на която да им обясним и да дискутираме тази тема“, каза той.

Стоян Грозев и председателят на Транспортната комисия Ева Михалева също се съгласиха, че са необходими законодателни промени. Първият каза, че според него електрическите тротинетки на пътното платно трябва да се управляват само от над 18-годишни водачи. Ева Михалева добави, че превенцията и контрола са много важни и че с тази наредба би следвало да се помогне по проблема.

Председателят на Комисията по обществен ред и сигурност и заместник-председател на Общински съвет – Бургас Живко Господинов припомни, че този проблем по „Александровска“ го е имало много преди появата на тротинетките, а именно с велосипедите.

„Ежеседмично има инциденти по „Александровска“. Закона добре регулира движението на тротинетки и колела, но липсата на контрол е факт. Като шофьор се притеснявам да не ми налети някой на пешеходна пътека. Като дете съм блъскан, синът ми е блъскан също. Преповтаряйки закона няма да променим нищо. Липсата на контрол е много по-големият проблем“, коментира той.

Иван Иванов обяви, че от СЕК ще подкрепят докладната записка, тъй като смятат, че проблемът е сериозен.

„Но смятаме, че трябва да се предложи и алтернатива на тези превозни средства. Те няма да изчезнат. Затова можем да сме пионери в тази посока и да търсим начин да се придвижват спокойно и безопасно“, допълни общинският съветник.

Председателят на Общински съвет – Бургас проф. Севдалина Турманова обяви дебатът по проблема за ползотворен.

„Проблемът ескалира и има необходимост ние да се намесим и вземем решение. От друга страна е законовата делегация, която ние имаме да правим тези промени. Общински съвет може да вземе единствено две решения – да намалим скоростта им на придвижване, което и правим – от 25 на 20 км/ч и да определим реда за индивидуално паркиране на тротинетките. Наясно сме, че с това си решение може да бъде атакувана наредбата ни от Прокуратурата. Затова ви предлагам да излезем с декларация за законодателни промени чрез нашите депутати и чрез сдруженията на общините и общинските съвети. Видно е, че промени са необходими и належащи“, обясни тя.

Другият от вносителите – Георги Дракалиев започна с това, че такива промени каквито те са предложили в наредбата, вече има в Община Плевен и там не са атакувани в съда.

„Искам да успокоя всички, че законов текст преповторен в наредба не го прави незаконосъобразен. Имаме други текстове в наредби, които повтарят закони. Съкратихме предлаганите промени в наредбата все пак. Относно тротинетките на LIME – общината още в началото е направила съобщение, че могат да се движат единствено по велоалеи и в най-дясната част на движението. Важно е поставянето на пътните знаци, защото не всички разбират, че знакът за пешеходна зона, означава, че е забранено за велосипеди например. А те са още по-опасни, защото са по-тежки и се движат по-бързо. С това приемане на наредбата се надявам общинските служители да си вършат спокойно работата и да не се притесняват, че актовете ще бъдат обжалвани“, каза той.


Анкета

"За" или "Против" въвеждане на еврото сте?


Резултати

Мнения

Мнения
Евродепутатът Илхан Кючюк:  България  и Македония се познават твърде малко
  26.07.2022 15:22      

Ние трябва да обясним в стратегическа план тезата, че имаме обща история и общо минало и