Четвъртък, 12 Яну 2023
    
Бургас

Финансирането на бургаски НПО-та влиза в наредба

  13.10.2022 11:13  
Финансирането на бургаски НПО-та влиза в наредба

На обществено обсъждане организации се вълнуваха повече от субсидиите на „другарчета“

Общинският съвет ще дебатира и има крайната дума по нея

 

Георги РУСИНОВ

 

Финансирането със средства от бюджета на Община Бургас на НПО-та, които работят в областта на социалните дейности, здравеопазването и младежките политики, ще влезе в Наредба. Очаква се окончателният й вариант да е готов до средата на октомври, за да може да се гласува на сесията на Общински съвет - Бургас в края на месеца. Първоначалният вариант на изготвената от администрацията Наредба бе качен в сайта на общината и престоя необходимият период, в който да могат да се правят предложения за изменения по текстовете.

На обществено обсъждане в НХК заместник-кметът Йорданка Ананиева, в чийто ресор попада работата с неправителствените организации, и екипът й представиха основните акценти от бъдещия документ. За разлика от други обществено значими теми, по които се провеждат обсъждания, трябва да се отчете, че тук интересът бе значим. Нормално присъстващите бяха най-вече представители на различни организации.

 

Основни промени настъпиха до общественото обсъждане

 

Заместник-кметът Йорданка Ананиева започна презентацията си с основните промени, които са настъпили в част от текстовете в Наредбата до провеждането на самото обществено обсъждане.

Така например в чл.7, който регулира за какво е допустимо финансиране има най-много промени.

„В първоначалния вариант на Наредбата бяхме допуснали различно процентно съотношение при финансирането на различните видове юридически лица с нестопанска цел, които работят в областта на социалните услуги, здравеопазването и младежките политики. Според Наредбата имаха фиксирани различни проценти на разходите за издръжка и разходите за дейност. Ние внимателно преценихме това, което сме получили като обратна връзка и преценихме, че има основание да сменим този текст. Затова го и променихме“, заяви заместник-кметът.

Така допустими за финансиране са само фактически извършените разходи до размера на договорените средства, представляващи административни разходи и преки разходи за дейността.

„Тоест няма да ограничаваме различните юридически лица с нестопанска цел кой какви разходи да представи за финансиране. Организациите ще имат възможност самостоятелно да преценят какъв ще е този процент. Тук сме обособили и нещо, което фигурираше в предложенията. Свързано е с това да фиксираме разходите, които няма да могат да бъдат допустими за финансиране. Най-дискусионен беше въпросът с възнагражденията. Затова сме предвидили в административните разходи да не могат да бъдат предлагани за финансиране възнаграждения на председатели и членове на УС, в това им качество. Различни са юридическите лица с нестопанска цел, както по своя предмет на дейност, така и по своята действителна дейност. Имаме много НПО-та, които работят в социалната сфера. Например имаме едно сдружение, в което майките гледат своите деца с увреждания и като такива – работещи такава дейност, а не представляващи управителните им органи, ние не смятаме, че те не трябва да получават възнаграждения от средствата предвидени за дейността на организацията“, поясни още Ананиева.

Със средства от финансирането няма да могат да се закупуват и дълготрайни материални активи. Заместник-кметът обясни, че това съответства на счетоводната политика на Община Бургас. Тези дълготрайни материални активи се осчетоводяват по различен начин и това е пречка те да бъдат закупувани и осчетоводявани в рамките на друга организация, различна от структурата на общината.

„Няма да признаваме за финансирани разходи, свързани със стопанска дейност, генерираща приходи. Още в самото заглавие на Наредбата е посочено, че е предназначена за юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в обществена полза и се финансират дейности, които не генерират приход. Другото е осигуряване на транспортни разходи за пътувания извън територията на Република България. И третото е за финансово подпомагане на физически и юридически лица. Т.е. от субсидията да не могат да се предоставят средства на трети лица и организации“, продължи ресорният заместник-кмет.

Много препоръки са били получени и за критериите за предоставяне на средствата.

„По отношение на критериите основните препоръки бяха свързани с това да не се отчита обществената значимост на целите и задачите. Това, което ни бяха предложили организациите е, че всяка дейност, изпълнявана от нестопанска организация, си има своите значими цели и дейности, така че не би следвало да ги оценяваме по значимост. Това е нещото, което сме потърсили като възможност за промяна и поставяне на критерии по-далеч от субективизма. Чл.12, ал.1 е свързан с критерии за капацитета на организацията, ясно дефинирани и изпълними дейности и съответствието им със заложените цели и очаквани резултати в заявлението, което трябва да се попълни при кандидатстване и свързани с бюджета и икономичност и ефективност на разходите. С целия екип изкарахме всички оценъчни таблици и критерии на социалните проекти по европейските фондове. Те са и най-близки до нашата тема. Това са горе-долу и критериите, които управляващите органи са посочили и ние сме се опитали да сме максимално близо до тях“, разясни Ананиева.

 

Комисия от 9 души ще одобрява заявленията

 

В Наредбата е заложен и орган, който ще разпределя средствата и ще одобрява заявленията на НПО-та. И тук е имало доста предложения от различни организации.

„Някои организации бяха предложили да включим независим експерт. Тъй като сферите на дейност в тази наредба са различни и експерт, който да отговаря едновременно за социални дейности, здравеопазване и младежки политики трудно ще намерим. Затова предлагаме да се увеличат членовете на комисията и от 7, в първоначалния вариант, да станат 9. Четирима да са от общинската администрация – ресорният заместник-кмет като председател на комисията, директор на дирекция „Социални дейности, здравеопазване и младежки политики“ да е другият член и двама експерти – един юрист и един икономист от дирекцията. Другите петима членове да бъдат общински съветници от ресорните комисии. Така според нас ще се осигури експертност и представителност на всички направления, които влизат във формата на финансиране в Наредбата. В чл.10 също имахме препоръки. Членовете на комисията да попълват декларация за отсъствие на конфликт на интереси. Тъй като има различни видове декларации за конфликт на интереси, колегите юристи разработиха нов текст, който ще предложим – да не могат да са членове на комисията лица, които са членове на управителни и контролни съвети, или служители на юридически лица, които подават документи за финансиране“, заяви Йорданка Ананиева, която ще е председател на въпросната комисия.

Отново комисията ще съставя протокол с получените и разгледаните заявления, мотивирани предложения за отхвърляне или одобряване на финансиране и списък с юридическите лица с нестопанска цел, които се предлагат да бъдат одобрени за финансиране и финансовите средства, които се предлага да им бъдат отпуснати.

„След това тази документация се дава на отдел „Бюджет и финанси“ за включване в рамката на бюджета за съответната финансова година. По отношение на публикуването на одобрените и отхвърлените предложения имаше различни варианти. Тъй като по така предложената Наредба това е приложение към бюджета, а той задължително се публикува, нашето предложение е този списък да бъде публикуван заедно с цялата бюджетна процедура, за да може всеки, който е заинтересован, да я види на интернет страницата на общината. Предложението ми е и относно възраженията да бъдат входирани към Общински съвет – Бургас, защото в крайна сметка общинските съветници ще одобряват това, което ние предлагаме като финансиране“, каза още тя.

 

Срокът за кандидатстване ще е от 1 до 30 ноември

 

Промяна е настъпила и в срока за кандидатстване. Първоначално е бил заложен от 1 октомври до 30 ноември, но впоследствие е променен на 1 – 30 ноември, тъй като според администрацията един месец е достатъчен за подаване на заявленията.

„Другото, което е свързано със заявленията, касае копията на годишния отчет на дейността и финансовия отчет, който организациите трябва да предадат. Предложенията на всички беше това да отпадне като заверено копие. Ние обаче от много време се занимаваме с това и имаме наблюденията, че тези отчети много често, не по вина на организациите, не са качени на сайта на агенцията и няма откъде да се вземат данните. Затова нашата редакция, която предлагаме е да могат да ни посочат линк с тази информация. Ако няма такава информация, вече е хубаво да ни се предостави едно копие заверено с оригинала, за да видим базата за предходната година“, поясни Ананиева.

 

Философия на Наредбата

 

След като приключи с презентацията, заместник-кметът Йорданка Ананиева представи самата философия на Наредбата. По нейни думи и тук са постъпили множество въпроси и предложения – за това кой е принципал, дали трябва да се изисква информация, да се преразпределят средства преди бюджета, или след него и т.н.

Имало е дори предложения трите дейности да се разделят в три отделни наредби – една за пенсионерските клубове, една за хората, които работят в сектор „Здравеопазване“, трета за младежките политики.

„Аз настоявам и държа тази Наредба да е една и да кандидатстват всички бургаски юридически лица с нестопанска цел, които работят в областта на социалните дейности, здравеопазването и младежките политики. Това е Наредбата, която под мое ръководство е изготвена и аз не искам да парцелираме сектора допълнително. Няма да отстъпя и от това комисията, която разглежда предложенията, да бъде съставена от администрация и общински съветници. До момента общинската администрация беше изключително натоварена с отговорността сама да преценява, да взема решения, да се чуди какво да реши, защото наистина е много трудно, повярвайте ми. Всяка година постъпват много предложения, сумите се увеличават, организациите стават все повече и само общинската администрация смятам, че е крайно време да не взима сама решенията, а да се включат и колегите от Общинския съвет. Следващото нещо е свързано с взаимоотношенията с бюджета. Тук Наредбата е направена така, че преди бюджетната процедура колегите от отдел „Бюджет и финанси“ трябва да ни дадат финансовата рамка, в която ние имаме право да разпределим средствата. Пак казвам, исканията са много и ако сме без рамка, ще стане неконтролируем процесът. Комисията трябва да разполага с тази рамка, в която може да взима своите решения. Другото, от което не бих отстъпила е, че това е част от бюджета и се гласува от Общински съвет. Моето дълбоко убеждение е, че принципалът по взимане на решенията е Общински съвет. Това са хората, които са избрани от бургаските граждани. Те са оторизирани да променят средствата в бюджета. Екипът ни е идеологичен и в интерес на добрата работа сме готови да чуем вашите въпроси и предложения“, категорично обясни вижданията си Ананиева.

Тя обясни още, че:

„Според тази Наредба от 1 до 30 ноември всички юридически лица с нестопанска цел, които работят в трите сфери и желаят да получат финансиране, трябва да подадат заявление. След което комисията се събира, разглежда предложенията, съставя протокол с мотивирани откази и промени. След което това става приложение към бюджета и се гласува от Общински съвет. След това общинската администрация сключва индивидуален договор с всеки един от реципиентите. Някои искат задължително на два транша да получават сумите, защото не могат иначе да се справят с провеждане на дейностите си. Други искат само целево. Всичко това се уговаря в договора с всяка една от организациите. При плащанията на два транша, между първия и втори се предоставя отчет. До края на бюджетната година всички организации следва да се отчетат – до 31 януари. Със сигурност всички тук присъстващи организации се надяват тази Наредба да доведе до по-голямо финансиране на конкретните им дейности. Това е нормално. Това обаче зависи от рамката на бюджета. Отсега го заявявам. Когато имаш 5 лева, както и да ги погледнеш те са си 5 лева. Отсега казвам да няма свръхочаквания за много пари. Финансовите параметри тази година вероятно няма да са много по-различни от предходната. Въпреки че откакто съм заместник-кмет с този ресор и отговарям за това, всяка година ние имаме ръст“.

За миналата година отделените в бюджета средства за НПО-та бяха 530 000 лева. Заместник-кметът обясни, че за следващата е поискала те да са в размер на 550 000 лева.

 

Въпроси и предложения от присъстващите

 

В края на общественото обсъждане се повдигнаха и допълнителни въпроси, направиха се и предложения от присъстващите представители на организации.

Апостол Стойчев от „Делфи“ благодари на администрацията за тази дългоочаквана по думите му Наредба и попита за възможността за въвеждането на горен или долен таван за финансирането, тъй като някои организации пишели повече в план-сметките с надеждата, че ще вземат поне половината от това, което заявяват.

Пенсионерските организации привлякоха вниманието на присъстващите от други НПО-та като се задаваха въпроси защо получавали еди-си какво финансиране, дали е на база членска маса, твърдеше се, че някои организации поддържали едни пенсионерски клубове за сметка на други и т.н.

„Членската маса никога не е била и няма да е критерий“, заяви Ананиева.

Тя категорично се възпротиви на въвеждането на рамка при финансирането. Обясни също така, че при пенсионерските сдружения основно средствата са за режийни разходи.

До консенсус между присъстващите и администрацията се стигна по въпроса с възраженията и как трябва да се процедира с тях. Заместник-кметът обясни, че има добър пример за отделен орган – арбитраж в Наредбата за стимулиране на раждаемостта. Там тричленен състав от юристи се произнася окончателно по възраженията. Общинският съветник Даниела Божинова се съгласи, че щом в друга Наредба това работи, то е добре да се въведе и в тази.

Последната също се присъедини към благодарностите на сектора за изготвянето на Наредба. Тя бе на мнение и че трябва да има количествена оценка при разглеждането на заявленията. Именно темата с оценките бе и най-коментираната по време на общественото обсъждане.

„Няма как ние да получим обективирана оценка. Трябва да има някакъв измерител. Това ще ни помогне за аранжиране на организациите, защото, примерно, ще има искания за финансиране за 700 000 лева, когато ги сумираме“, заяви Божинова.

Йорданка Ананиева й отговори, че исканията възлизат на много повече. Божинова посочи, че от одобрените средства около половината отиват за пенсионерски клубове и по този начин ще се наложи да отпадат финансиранията за други организации.

„За да можем да ги сравняваме, те трябва да имат оценки в цифри. Може би допълнително ще направите някаква методика за оценяването. Имате критериите написани, не е лошо да има и цели“, каза тя.

Заместник-кметът отговори, че не е невъзможно разработването на такава скала, но и че в тези дейности нещата са по-специфични.

„Когато кандидатстваш с проектно предложение, ти кандидатстваш за определена дейност и реализиране на мероприятия. Голяма част от дейностите, които финансираме, са свързани с така наречените режийни разходи, необходими за издръжката на дейността. Т.е. ако не можеш да си платиш тока, няма да извършваш дейност. Една част от организациите не са имотни и нямат как сами да се финансират. Ние не финансираме проект, ние субсидираме цялостната дейност на НПО-тата. И ако направите преглед в начина, по който се финансират, ще видите, че и в национален план няма такава рангова система, когато се финансират НПО-тата на национално ниво. Аз съм склонна да направим точкова система, но как да сравним тока на една организация, газта на втора и дървата на трета. Ако тръгнем да разработваме някаква точкова система, за мен е по-логично тя да е по отношение на дейностите, отколкото на разходите, свързани с минималната издръжка на дадения офис“, коментира Ананиева.

Русин Бориславов от Сдружение „Фар“ предложи точковата система да е в две отделни части – за режийни разходи и за качество на дейности.

Заместник-кметът отново припомни, че има организации, които разчитат само на средствата за режийни разходи, за да развиват дейността си, за разлика от други, които печелят финансиране и от други проекти, привличайки допълнителен ресурс.

„Имаме и доста организации, които са структурирани да извършват определена социална дейност. Посочвам – имаме сдружение на майки, които се грижат за децата с увреждания. Т.е. самите те осъществяват такава грижа на разменни начала. Имат офис и това е тяхната грижа, те не кандидатстват с проекти и нямат какво да предложат“, посочи тя и обясни, че дейността между различните организации е много разнородна.

В Наредбата няма да бъдат финансирани организации с дейност по-малко от 1 година. Бившият общински съветник и тракийски лидер Тодор Ангелов отбеляза, че досега и такива НПО-та са получавали финансиране.

След още малко обсъждания се стигна до извода, че ще се изработи точкова система, с която организациите ще бъдат запознати. В края на срещата бе обсъден и въпросът ще могат ли организации, които получават финансиране чрез Наредбата да кандидатстват и по други програми.

„Аз нямам против всяко НПО да кандидатства за всички възможни средства. Нека да го правят“, завърши Ананиева.


Анкета

Мнения

Мнения
Евродепутатът Илхан Кючюк:  България  и Македония се познават твърде малко
  26.07.2022 15:22      

Ние трябва да обясним в стратегическа план тезата, че имаме обща история и общо минало и