Неделя, 11 Дек 2022
    
Бизнес

На почивка с ваучер -защо не

  11.09.2022 15:22  
На почивка с ваучер -защо не

Българинът трудно свиква с идеята

От туристическия бранш в Бургаско: Време и реклама са нужни

 

Дона МИТЕВА

Системата за ваучерите в туризма раздели отново бранша на две. От Бургас преди време служебният министър Илин Димитров обясни, че ще се активизира рекламна кампания, която да обясни на хората, които получават ваучери за храна от работодателите си, че могат да ги използват за всички видове туристически услуги – като се започне от нощувки в хотел, храна в ресторант и се стигне до различни видове атракции, като разходка с лодка, джип сафари или пък посещение в аквапарк – стига избраният обект да е сключил договор с фирмите, които оперират с въпросните ваучери. Въпросът е, че още такава кампания няма. Местният туристически бизнес до голяма степен е толерантен и казва, че е нужно време, за да се определи дали това работи, или не.

Мярката бе гласувана в актуализацията на бюджета. А целта е стимулиране на туризма у нас. Тя важи до края на годината, а запознати твърдят, че има реални възможности да се продължи и утвърди като обичайна практика. До преди това решение на Народното събрание, въпросните ваучери можеха да се ползват единствено за закупуване на храна от определени магазини, без цигари и алкохол.

От „Обединение Бъдеще за туризма“ – сдружение на туроператорите и туристическите агенти преди дни алармираха пред специализирано издание, че нищо не се случва с въпросните ваучери.

В Бургас Яница Динева, собственик на „Динита Турс“ също коментира, че се е свързала с една от фирмите, които оперират с ваучерите с идеята да сключи договор с нея, както се изисква, и от там са й отказали. Съответно и нейното желание да продължи да комуникира с останалите фирми, които са около десетина, се  е изпарило поне на този етап.

„В Свети Влас, в Слънчев бряг, а и в Бургас поне два хотела знам, които работят с ваучери. Това е информация само от една от фирмите, които оперират с ваучери. А всеки собственик има право сам да прецени с колко фирми ще работи. Няма ограничения – може и с всичките.

Това е една прекрасна възможност, сега когато през септември паднат и цените в края на лятото благодарение на тези ваучери част от българите, които не са били на море, да дойдат или пък онези, които са били – да повторят.

Същевременно няма никакъв проблем пък бургазлии, чиито работодатели им дават ваучери да отидат например в Родопите или да посетят СПА по своя преценка“, казва Валентин Атанасов, член на УС на Сдружение „Рафаел - инфо, култура и туризъм”.

По негови думи всеки собственик на туристическа услуга трябва да се погрижи за рекламата, че работи с въпросните ваучери. А от друга страна и гражданите трябва да са наясно, че с тях вече могат не само да си купуват храна, а и да почиват и ползват различни туристически услуги.

Борис Минчев, управител на хотел „Аква“ в Бургас казва, че до момента е нулев интересът от страна на посетителите на обекта за плащане с ваучери, при положение че при тях може и нощувката, и храненето в ресторанта да бъде платено така.

От национална специализирана трибуна Ричард Алибегов, председател на Асоциацията на заведенията в България, също бе категоричен: „Ваучерите за туризъм са една пиар акция. Това не е реално работеща мярка за подпомагането на бизнеса. Ако има няколко хотела и ресторанта, които вече са сключили договори, е добре, но никой не ги знае. Министерството на туризма не си свърши работата докрай“.

По думите на министър Илин Димитров вече са сключени около 2000 договора между хотели и оператори на ваучери, но Министерството не разполага със списъка им. А тежестта на рекламната кампания трябва да падне върху частните бизнеси.

От Туристическото министерство се надяват боновете за туризъм да станат постоянна мярка, ще бъде предложено да останат част от бюджета и за следващата година.

„Прекалено е кратко времето от както има възможност ваучерите да се ползват в туризма, за да се усети ефекта. Такова е не само моето мнение, а и на колегите, с които разговарям. Не бива прибързано да се издават присъди.

Всички сме на мнение, че трябва да мине година поне, за да се усети ефекта. Самите потребители още не са настроени, нямат това мислене за това, че ваучерите освен за храна могат да бъдат използвани и за почивка и развлечения, т. е. за друг тип услуга.

Не трябва да се пропуска и фактът, че като цяло населението е много обедняло и храната стои на първо място, тя е преди всичко. От развлечение и почивка можеш да се лишиш, но от храна – не.

Освен това трябва една много добра разяснителна кампания, в която да се впрегнем ние от туризма, фирмите с ваучерите и държавата, в лицето на Министерството на туризма. С други думи министерство и бизнес трябва да рекламират тази услуга“, коментира Диляна Цонева, председател на Бургаската регионална туристическа камара.

В подкрепа на казаното тя прави сметка, че ако се сложи минимума от 80 лева ваучер на месец и се сметне, че от три месеца работи идеята за туризъм - с 240 лева не може да се направи почти нищо. „Ако да кажем в семейството се съберат тези ваучери за поне десет месеца – вече сумата ще бъде различна и наистина ще позволи да се използва за почивка“, обобщава Цонева.

Освен това споделя и опита на своето семейство, където съпругът й получава ваучери за храна. С тях те подпомагат възрастните си родители – пенсионери. Убедена е, че подобна практика има и в други семейства.

Осъзнаването на това, че срещу ваучер може да се вземе почивка  от страна на потребителите и възможността от тяхна страна да се лишат от това да закупят храна с тях, е фактор, който не е за пренебрегване. Защото на всички е ясно, че изхранването на семейството стои на първо място, а почивката и посещението на музеи, атракции и ресторанти е по-назад.


Анкета

Мнения

Мнения
Евродепутатът Илхан Кючюк:  България  и Македония се познават твърде малко
  26.07.2022 15:22      

Ние трябва да обясним в стратегическа план тезата, че имаме обща история и общо минало и