Неделя, 30 Oct 2022
    
Бургас Мнения

Инж. Красимир Маринов за казуса със свлачището в Сарафово: Ако аз бях ръководител в „Геозащита“, тези хора щяха да си ходят

  31.07.2022 15:14  
Инж. Красимир Маринов за казуса със свлачището в Сарафово: Ако аз бях ръководител в „Геозащита“, тези хора щяха да си ходят
Свлачището до крайбрежната алея към „Сарафово“ представлява реална опасност тя да пропадне в морето. Това заяви кметът на община Бургас Димитър Николов преди дни. Най-големият проблем обаче се оказва нехайността на държавата и по-точно на Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ). Казусът с активираното свлачище е още от април и въпреки че общината е известила държавата за случващото се, а областният управител е организирал среща между институции, от тогава насам няма никакви действия от МРРБ. Назначена е била проверка от „Геозащита Варна“, които излезли със становище, че там дори не ставало въпрос за свлачище. Община Бургас веднага наема външен експерт, също от Варна, който опровергава колегите си и казва, че е свлачище и ситуацията е сериозна. Така Бургас се явява заложник на Варна и държавата, както кметът Димитър Николов коментира пред медии. Наш репортер се свърза с външния експерт – инж. Красимир Маринов. Именно той предупреждава кмета Николов, че рискът велоалеята да пропадне в морето е реален. С него разговаряхме подробно по казуса. Самият той е бил ръководител на екип в „Геозащита“, където е работил 10 години. Какво каза инж. Маринов за становището на колегите си, какви са възможностите за действие, както и други отговори на интересни въпроси, четете в интервюто на „Черноморски фар“.

При няколко силни вълнения велоалеята за „Сарафово“ ще пропадне в морето

Според него всеки грамотен човек може да види, че това е свлачище

 

Интервю на Георги РУСИНОВ

 

- Инж. Маринов, колко сериозно е положението със свлачището в „Сарафово“? Има ли реална опасност велоалеята да пропадне в морето, както кметът Димитър Николов алармира?

- Велоалеята е и технологичен път за ремонт на съоръжението. Знаете, че в „Сарафово“ има буни. Така че реална опасност да се прекъсне пътя има. Кога ще стане това нещо зависи от това, кога ще има вълнение. По принцип сега сезонът е по-тих и спокоен, но при няколко по-силни вълнения велоалеята ще пропадне. Ситуацията е аварийна.

- Добре, защо колегите Ви от „Геозащита Варна“ твърдят в такъв случай, че това не е свлачище? Вие запознат ли сте със становището им?

- Това не са всички колеги от „Геозащита“, а една колежка, която не знам какво прави. За това нещо не трябва да си експерт, за да разбереш, че е свлачище. Няма какво да се спори по този въпрос. Отива се на място и всеки грамотен човек ще види, че това е типично свлачище, предизвикано от абразията по морето. Там където свършва тяхната дамба по основния проект, която е направена, както трябва, плажът след нея е тесен и не може да се погаси енергията на вълненията. За да стане това, той трябва да е широк поне 24 метра, а той е много по-тесен. Насипани са едри скални блокове, но без да направят отзад обратен филтър. Водата минава през празнините на едрия камък и отзад разбива, и разнася. Така свлачищният процес продължава да действа. Отзад е трябвало да сложат геотекстил, дребен камък, малко по-едър камък и т.н. Има правила, по които се правят тези дамби. Така както е направена защитната дамба по основния проект.

- Какво може да се направи в най-кратък и спешен порядък?

- Най-спешното е да се удължи още дамбата, където плажът е с малка ширина и вълнението достига брега. За в бъдеще може да се направи система от къси буни, които да препречат пътя на наносите и по изкуствен път да се натиснат, защото там вече няма и достатъчно наноси. След като е изградена вече дамбата, абразията на брега спира и няма подхранване с наноси. Те не идват от морето, а от брега. Но пак казвам - тази система от къси буни трябва да се изгради, защото плажът не е широк. Плажовете не са само за плажуване, но играят и ролята на брегоукрепителни съоръжения, когато са с достатъчно ширина.

- А може ли да се говори за дългосрочно решение на свлачищните процеси в „Сарафово“?

- Те са решени вече. Поне основните е започнато да се решават през 70-те години. Направени са тези буни. После направиха още три буни във втори етап на брегоукрепването. Правени са още съоръжения. Трети етап беше тази противоабразионна дамба, която всъщност вече приключва това най-голямо за Южното Черноморие свлачище. То е и най-фрапиращо.

- Имате ли наблюдения къде другаде по Черноморието има свлачищни процеси или риск от такива?

- На много места. Но те са по Северното Черноморие. От Варна до Каварна всичко е във свлачища. На юг скалите са предимно вулканични и няма. На „Алепу“ има.

- Казусът с подпорната стена.

- Този казус с подпорната стена е напълно законен. В Наредба номер 1 има цяла глава, която разглежда укрепване на свлачища с конструкция на сграда. На първи етап сградата се оформя като подпорна стена, а вече след това като сграда за живеене, или други нужди. Това не е нещо ново. Такива сгради са правени и другаде по нашето крайбрежие. Няма никакво нарушение от тази гледна точка. Друг е въпросът вече дали е имало далавери, нарушения и т.н. Като инженерно изпълнение е перфектно направено и ако тръгнат да го събарят ще направят големи поразии.

- Споменахте няколко пъти абразията. Тя ли е основният виновник за образуване на свлачищата или можем да кажем, че и човешката дейност вреди?

- По черноморското крайбрежие, пък и навсякъде другаде, над 90% от свлачищата са вследствие на неразумна човешка намеса. Иначе по принцип от природна гледна точка по черноморското крайбрежие има два вида свлачища. Такива, които слизат долу до морето и избутват вследствие на абразията, която подкопава отдолу, материали, които се размиват и не правят плаж. Тогава няма как да се самозащити брегът и се образува перманентно свлачище, което се нуждае от човешка намеса. Има и висящи свлачища. Те са по добруджанското крайбрежие. Те започват нависоко, нагоре, на 20-30 метра. Тук основна роля пък имат подпочвените води.

- Имате ли обяснение защо МРРБ не реагира по никакъв начин?

- Този обект е на „Геозащита Варна“. Те си го обследваха и проектираха, през МРРБ минава възлагането. Това е един обект, който си направил добре на 95% и накрая при последните 5% започваш да говориш, че едва ли не това, което виждате, не е това което виждате. Просто трябва да се завърши работата. Общината тук няма нищо общо. Тя даже не е собственик на територията. Черноморското крайбрежие е държавно. Нашите морски общини не са морски, те са сухоземни, защото свършват на 100 метра от брега.

- Ваше становище ще изпрати ли Община Бургас до МРРБ?

- Да, разбира се. Ние с Община Бургас работим много добре. Аз съм проектант и на лодкостоянката при „Крайморие“. Имаме и други общи работи. Сега и друг обект започваме. Ние работим с Община Бургас още от 90-те години. Аз съм работил в „Геозащита Варна“ 10 години и даже съм бил ръководител на тези, които сега твърдят, че там няма свлачище. Ако още им бях ръководител, щях да ги изгоня. Тази фирма не се реформира, тя си остана като в машина на времето, в комунизма.


Анкета

Мнения

Мнения
Евродепутатът Илхан Кючюк:  България  и Македония се познават твърде малко
  26.07.2022 15:22      

Ние трябва да обясним в стратегическа план тезата, че имаме обща история и общо минало и