Петък, 29 Апр 2022
    
Бизнес Бургас

Училищата пред колапс заради фактурите за ток и газ

  28.01.2022 11:01  
Училищата пред колапс заради фактурите за ток и газ

Дона МИТЕВА

В поредица от материали очертаваме картината на финасовото състояние на общини и фирми, в контекста на драстичните увеличения цената на ел. енергията и газа. Общините започнаха да въвеждат режим на уличното осветление, пишат до централната власт и надали ще им останат пари за капиталова програма. Не е ясно как ще копенсират завишените сметки – дали със заеми, или пък с увеличени данъци. Собственици на фирми се спасяват поединично. Едни въртят в главата си съкращения, други искат да изграждат фотоволтаици, трети обмислят увеличение на онова, което произвеждат.

Дойде ред на бургаските училища – и тях ги застигна съдбата на фактурата за ел. енергия, която като я погледнат, им се иска да припаднат. Те не могат да теглят заеми, няма как да увеличат данъците. Децата не могат да учат на студено и тъмно… За малко „спасението“ е в обучение от разстояние в електронна среда, което ще започне от 24 януари. Но само за малко.

Погледът на директорите, изпълнен с надежда, е обърнат към Просветното министерство, защото на всички е ясно, че не могат да изкарат без финансова помощ.

 

Станимир Баев, заместник-директор по административно-стопанската част на Профилирана природоматематическа гимназия „Акад. Никола Обрешков“:

       Едно от решенията е централизирана покупка на електрическа енергия

 

Около 5400 лева е сметката за ток за цялата сграда на Математическата и Профилирана гимназия за романски езици "Георги Стойков Раковски", което е увеличение повече от два пъти. Да не говорим за сметката за газ. Преди са плащали по 15 хиляди, а последната фактура е за 24 хиляди. Двете гимназии се помещават в 40 класни стаи в огромната сграда. Отоплението е доминиращо на газ. Сметките се поделят според броя на учениците. За Математическата гимназия делът е 54 процента, останалото е за Френската.

 

Станимир Баев коментира, че „при актуализацията на държавния бюджет за 2021 г. бяха предвидени 8 млн. лв., които да бъдат разпределени към бюджетите между всички държавни и общински образователни институции, за да покрият увеличените разходи за спазване на противоепидемичните мерки и заради увеличените цени на тока, парното, водата и др. Сумите за отделните училища, детски градини и центрове бяха изчислени по два показателя – брой паралелки или групи и брой ученици или деца в съответното училище или детска градина. Целта бе да се осигури равнопоставеност между малките и големите образователни институции. Допълнителните средства могат да се използват за дезинфектанти, маски, тестове, термометри и др.“

Опитният в сметките заместник-директор говори и за друг капан. „Освен от високите сметки, в много училища са притеснени от плащането на неустойки към газоразпределителните дружества за неизразходени количества газ, поради преминаване към обучение от разстояние в електронна среда. Съгласно разписаните контракти между училищата и доставчиците на газ е предвидено предварително да се определи количеството на доставената газ като прогноза, която обаче, ако не бъде използвана в определени процентни граници, води след себе си и плащане на неустойки.

По отношение на завишените стойности за елекроенергия едно от решенията на този проблем е инициативата за централизирана покупка на електрическа енергия, както и за обезщетителни механизми в кратковременен проект, за да се получи резистентност на цената на електрическата енергия“, казва Баев.

Той добавя също това, че училищата, които изграждат СТЕМ центрове, като Математическата гимназия, имат голям преходен остатък, но той покрива харчовете по изграждането на въпросния център. Останалите пари пък са по национални проекти и програми. Няма свободни средства.

В разчетите всяка година принципно се залагат 10% непредвидени обстоятелства за режийните. „Това се залага така, защото ако е нормална инфлацията, а не галопираща – тези проценти са комфортни. Така че на края на годината да няма изненади. Сега ние сме изненадани, защото се излиза извън този комфорт“, обяснява Баев. Спасението на този етап е пренасочването на средства от един параграф в друг.

Малко над 80% от един училищен бюджет е за Фонд работна заплата. Идеалният случай е 20% за издръжка. Вътре в тези 20% се пренасочват средствата, като приоритет са сметките. С други думи се пести от материали, хартия и други консумативи.


Анкета

Ще дарите ли заплата за Украйна?


Резултати

Мнения

Бургас Мнения
 Проф. Севдалина Турманова:  Поискали сме обяснение от фирмата за сривовете в електронната платформа
  28.01.2022 15:19      

Силвия ШАТЪРОВА Поискала съм писмено становище от фирмата „Контракс“ за он ла