Четвъртък, 28 Апр 2022
    
Бургас

Тротинетки и автомобили в конфликт на пътя

  27.01.2022 15:19  
Тротинетки и автомобили в конфликт на пътя

Частен случай изкара проблема на дневен ред

 

Георги РУСИНОВ

 

Тротинетки и автомобили влизат в конфликт на пътя. Това става ясно от сигнал на Ангел Байрактаров, който описва свой казус с автобус от градския транспорт. Бургазлията разказва, че в началото на 2021-ва е решил да се върне в родния град, след като 10 години е живял и работил в Англия.

„Дали от еуфорията, че съм се завърнал в бащината къща, или от нещо друго, в началото всичко беше розово. Но с изминаване на времето и след нееднократни сблъсъци с уникалния български манталитет, българското законодателство, институциите, бюрокрация, и желанието на всеки да пъхне ръка в джоба ми, нещата взеха да придобиват свой собствен цвят и вкус“, започва разказа си той.

34-годишният мъж продължава с това, че след края на лятото е започнал работа в ИТ сектора, а за основен транспорт до работното си място е избрал електрическия скутер.

„Разбира се, като шофьор на лек автомобил, с 15 години стаж в България и чужбина, съм добре запознат със законите за движение по пътищата и съответно се стремях да спазвам тези закони точно както са написани. А също така се запознах и с Правилника за движение по пътищата, касаещ водачите не електрически скутери. Но по една или друга причина агресията на пътя от страна на водачите на автомобили ме застигна доста бързо, като в някои дни тези случаи на агресия бяха повече от един дневно. Започнах да се питам с какво е провокирана тази агресия, след като всички мои действия бяха продиктувани от законите за движение по пътищата на Република България“, пояснява Байрактаров.

Решил да попита в най-близкото районно управление, като му отговорили, че в такива случаи трябва да звъни на 112.

„Броят на случаите на агресия на пътя се увеличаваха с всеки изминал ден докато един ден, след разпра, водач на автобус на „Бургасбус“ едва не прегази краката ми, като най фрапиращото в случая беше, че водачът на автобуса беше спрял на автобусна спирка и знаеше, че в този момент аз се намирам на пътното платно от лявата му страна, и въпреки това с пълен ляв потегли от спирката. С това си действие шофьорът на автобуса предизвика сблъсък между тротинетката и автобуса и от силния удар електрическият скутер беше изтръгнат от ръцете ми. Само навременната ми реакция да се отдръпна спаси краката ми да не бъдат прегазени от иначе така наречените „професионални шофьори“ на „Бургасбус“. Известно време след случката все още не мога да си отговоря на въпроса кой нормален човек би тръгнал от спряло положение да гази пешеходец или колоездач, който очевидно не е защитен по никакъв начин от движещата се маса на автобус, тежащ десет и повече тона“, припомня спречкването той.

Друг фрапиращ според Байрактаров факт е било твърдението на шофьора на автобуса, че той със скутера си нямал право да се движи по платното.

„Това очевидно е в противоречие със Закона за движение по пътищата. Наистина ли шофьорите в България масово не са запознати с Правилника за движение и важно ли е да бъдат запознати с него? Догматичното поведение на шофьора на автобуса беше подплатено с размахване на юмрук през прозореца на автобуса, след като десетина дни след случката, отново се засякохме на пътя. За щастие този път, от негова страна не бяха предприети маневри, застрашаващи живота ми или такива, можещи да доведат до наранявания“, пита младият мъж.

На 12 октомври 2021-ва той решава да подаде жалба в полицията. Няколко дни по-късно с него се свързва младши инспектор от Първо районно управление – Бургас.

„Срещнахме се на мястото на произшествието. Младши инспекторът беше придружен от друг негов по-старши колега. Тук за пореден път бях шокиран. Вместо да предприемат действия по изясняване на случката, господата полицаи си позволиха да констатират, че аз нямам право да се движа с електрически скутер по пътя и в този участък от пътя трябвало да го бутам, което, разбира се, е напълно невярно. Друго твърдение от страна на господата полицаи беше, че в България този вид транспорт бил още много нов и нерегулиран, което е също невярно понеже в “Държавен вестник”, бр. 60 от 2020 г. са указани ясно задълженията и правата на водачите на електрически скутери“, твърди Ангел и се чуди защо полицаите не знаят промените в закона и ако не са били уведомени служебно, то защо не са се поинтересували индивидуално.

„Черноморски фар“ се свърза с Областна дирекция на МВР-Бургас, за да попитаме къде на пътя е мястото на водачите на тротинетки. От КАТ-Бургас ни отговориха, че то винаги е в най-дясната част на платното.

Дългогодишен шофьор коментира казуса за изданието ни като обясни, че е напълно възможно тук да става въпрос за едно недоразумение. Големите превозни средства имат така наречените слепи точки – тогава, когато водачите им нямат добра видимост в задното и страничните огледала.

Месец след това, в края на ноември Байрактаров получава Постановление за отказ от образуване на досъдебно производство от Районна прокуратура – Бургас, с дата от 17.11.2021-ва. По негови думи младият мъж е шокиран, че Прокуратурата отказва да предприеме действия и „бездействието на институциите и бруталното пренебрегване на човешките права на гражданите започна да преминава в душевен катарзис“, пише бургазлията.

„Районна прокуратура - Бургас не само отказва да образува досъдебно производство, не вижда данни за престъпление от общ характер, но и също така обръща случая в полза на арогантния шофьор с непрофесионално държание, под претекста, че шофьорът на автобуса е бил обиден от мен“, продължава разказа си той.

Недоволства и от факта, че от преписката не ставало ясно дали са били снети показания, видео записи или друг вид доказателства по случая.

„Т.е. бил ли е привикан шофьорът на автобуса за снемане на показания, или постановлението е било изготвено само на базата на показанията в моята жалба. Което при така създавалата се ситуация благодарение на агресията от страна на шофьора на „Бургасбус“ би трябвало да е наложително. Защо случаят не се разглежда като опит за убийство, след като шофьорът тръгва от спряло положение да мачка колоездач“, посочва още той и изказва съмненията си, че прокурорът е защитил интересите на общинското дружество и едва ли не е потулил случая като е отказал да образува досъдебно производство.

От Районна прокуратура - Бургас изложиха своята теза пред изданието ни:

„В преписката няма данни за ПТП, което да представлява престъпление. За да има престъпление по съставите на членовете 342 и 343, трябва да има нанесена средна телесна повреда или значителни имуществени щети. В случая данни за такова нещо няма. Няма представено медицинско, той не е бил ударен. Частта, в която се касае за обида, нас не ни касае, тъй като това се решава в частни дела. Прокурорът също е преценил, че няма извършено престъпление от общ характер, по което да е компетентна Прокуратурата. В преписката изрично е посочено, че постановлението може да се обжалва пред Окръжна прокуратура – Бургас. Жалба срещу този отказ не е постъпвала. Жалбоподателят все още има тази възможност, няма срок за обжалване. По негови твърдения имало опит за убийство. Ако обжалва пред Окръжна прокуратура – Бургас, може да изложи неговите твърдения за това, защото когато става въпрос за убийство, тя е компетентната институция за това, не Районна“.

Писмото му завършва с още въпроси и признание, че се е принудил в тази част от маршрута да се придвижва по тротоара, където се движат и пешеходци, а няма изградена велоалея.


Анкета

Ще дарите ли заплата за Украйна?


Резултати

Мнения

Мнения
Бившият евродепутат проф.Маруся Любчева: Киев е дом на украинци, там не живеят американци или англичани
  27.01.2022 14:21      

Инициативите „Черно море – зона на мира“ и „България – зона на мира