По инициатива на Ученическия съвет, подкрепен от училищния психолог и преподавателите, на 21 септември в ОУ „Светлина“ беше отбелязан Международният ден на мира, установен през 1981 г. от Общото събрание на ООН.
Учениците работиха в смесени групи и малки екипи по тазгодишната тема за отбелязване на 21 септември, Международния ден на мира: „По-добро възстановяване за един справедлив и устойчив свят“. Темата логично е свързана с възстановяването от здравната, социалната и икономическата криза, причинена от световната пандемия с COVID-19. Ключовата дума в работата на ученическите екипи беше възстановяване. Възстановяване, ориентирано към един по-справедлив и устойчив свят, търсещ мир между хората и мир на хората с планетата. Темата на тазгодишното събитие е определена от Генералния секретар на ООН. Всяка година, 100 дни преди да удари камбаната в сградата на ООН по повод Международния ден на мира, 21 септември, той се обръща към хората в света с послание, което освен че призовава за сваляне на оръжията за 24 часа и за ненасилие, търси специалната връзка с актуалните за света събития и предизвикателства.
Учениците от ОУ „Светлина“ проведоха задълбочена дискусия по темата и в своите заключения стигнаха до извода, че изправени пред заплахата от пандемията трябва да осъзнаем, че всъщност вирусът атакува всички, без да се интересува откъде сме и в какво вярваме. Сблъсквайки се с този общ враг на човечеството, трябва да помним, че ние не сме враг един на друг. За да можем да се възстановим от опустошителната пандемия, трябва да сключим мир помежду си.
В работата на малките групи се очерта и идеята, че трябва да сключим мир с природата, защото изменението на климата не спира. Това, от което се нуждаем, е зелена икономика, а хората да се грижат за въздействието върху климата.
Много позитивен заряд за децата дадоха игрите, специално подбрани за събитието. „Линия на мира“, „Добре дошъл ти, добре дошла аз“, „Статуи“, „Мирът е като…“ провокираха творческото мислене на децата и им показаха, че хората разбират мира по различен начин. Организираните дейности пресъздадоха една по-широка картина на това, какво може да означава мирът. Учениците осъзнаха, че всеки един от нас може да да допринесе за мира – около нас или по-далече. Това може да се изрази в нещо много мъничко, за което да се грижим и му отдаваме цялото си внимание, а може да бъде и по-голямо от всичко, което си мислим за важно в живота на хората.
В „Международния ден на мира“ учениците преживяха историята на 12-годишната Малала, научиха за злощастната съдба на децата войници, представиха презентации по темата и си пожелаха МИР.