Понеделник, 27 Дек 2021
    
Общество

Тодор Байчев, кандидат-депутат: Трябва нов Закон за движение по пътищата

  01.04.2021 18:06  
Тодор Байчев, кандидат-депутат: Трябва нов Закон за движение по пътищата

Георги РУСИНОВ

 

„Определено трябва нов Закон за движение по пътищата, тъй като сега действащият е старият закон с много кръпки. Трябва да си признаем, че обществените отношения, които възникнаха след 89-а, се нуждаят от регулиране. Това не става със стария закон. Трябва да се обхване задължително и обучението на шофьорите, контролът по движението. В момента се работи на парче, което противоречи на други сега действащи норми. Затова трябва да бъде много внимателно огледано и обмислено и в контекста на цялото законодателство да се извършат промените“.

Това заяви пред „Черноморски фар“ кандидат-депутатът в бургаската листа на БСП Тодор Байчев. По професия той е адвокат и затова потърсихме мнението му по темата с отменените текстове от Конституционен съд, които касаят отнемането на шофьорска книжка и спирането от движение на автомобила при неплатени глоби за нарушения на пътя.

„До такова решение се стигна вследствие на това, че Конституционният съд си върши работата и следи за конституционността на законите. Проблемът в случая бе, че принудителните административни мерки, които трябваше да бъдат налагани, те и преди това се налагаха, но никой не събираше глобите. Това продължава да е задължение на публичните изпълнители на НАП. Тоест държавата не си свърши работата и реши по някакъв друг начин да запълва тази дупка в системата, която позволява заобикалянето на закона. От друга страна Конституционният съд правилно отменя тези текстове, защото с тези административни мерки няма да се постигне на практика нищо, но засягат пряко правото на свободно придвижване на всеки един гражданин. Това беше честа практика на граничните контролно-пропускателни пунктове“, обясни Байчев.

Адвокатът припомни, че още миналата година Върховният административен съд отмени тези действия на граничните пунктове с южната ни съседка Гърция.

„Тогава министър Терзийски се опита да замаже гафа, като каза, че ще бъдат изготвени наредби, по които да се действа, за да може да оправдаят тези мерки. Е, не се стигна дотам, че да продължи отнемането на книжките. Сега вече решението на Конституционен съд ще прекрати тази практика нацяло“, уточни кандидат-депутатът.

Байчев бе народен представител от БСП в 44-то Народно събрание и разказа от опит как са се правили промените в Закона за движение по пътищата.

„Преди 6-7 години от ГЕРБ твърдяха, че имат изготвен качествен нов Закон за движение по пътищата. Разделиха го на три части, след което го вкараха в комисия. Колегите от Транспортната комисия се запознаха с него и веднага стана ясно, че този закон, който предлагат те, е ясно изразен лобистки и се създава една среда за корупция. Самият министър на транспорта го оттегли. Въобще цялото последващо законодателство по отношение на Закона за движение по пътищата следваше изцяло логиката, в която хора от някой бранш са недоволни и поставят някакви искания. Следователно те биваха удовлетворени, не се обсъждаха публично, а по-скоро договаряни с колеги от ГЕРБ и предлагани като законодателни промени. Това беше силно обезпокоително“, обясни той.

Байчев е на мнение, че трябва да има промени и в Закона за административните нарушения и наказанията.

„Самият факт, че доста често се отчитат несъбираеми глоби означава, че публичният изпълнител към НАП не си върши работата. Пет години е давностният срок и той в този период не търси човека, за да събере парите от глобата“, посочи юристът.

Според него е възможно да се приложи практика от Испания, където автомобилите на нарушители на пътя се продават на търгове, за да се съберат задълженията на водачите. Категорично обаче на първо място трябва ангажираността на служителите на НАП да е по-голяма.

„Не мога да кажа с какво толкова са ангажирани, но фактът, че се отчитат изтекли давностни срокове означава, че хората не са били търсени“, добави той.

Както и други негови колеги, Байчев също коментира, че тъй като не е регламентирано в закона, задължения могат да се събират и от частните съдебни изпълнители.

„Смята се, че те действат по-бързо и са по-експедитивни, но смея да твърдя, че частният съдебен изпълнител преследва своя личен финансов интерес. Мисля, че по този начин изкуствено ще се завишат задълженията на длъжниците. Затова казах, че трябва да се огледа контекста на цялото законодателство, за да се изработи един алгоритъм точен по който ще се преследват и наказват нарушителите, както и по какъв начин ще се събират глобите“, каза кандидат-депутатът.

На последно място той уточни, че не оправдава нарушителите с непознаването на закона, но и държавата не трябва да е оправдавана за това, че не може да връчи наказателни постановления и да си събере парите от глоби.


Анкета

Справяте ли се с поскъпването на стоки и услуги?


Резултати

Мнения

Мнения Общество
 Млад мъж, спасен в Ковид-реанимацията на УМБАЛ Бургас: подценявах опасността
  28.09.2021 11:08      

Пореден успех в лечението на пациенти с Ковид-19 отбеляза реанимацията на УМБАЛ Бургас. Мл