Дона МИТЕВА
Най-вероятно ще има карантинирани учители, не дай Боже да има и болни. В готовност сме да реагираме, категоричен е образователният министър. Красимир Вълчев днес е в Бургас и участва в националната среща на началниците на регионални управления, която е традиционна преди старта на учебната година.
Учителската стая, столовете няма да са това, което бяха. Предвид на противоепидимичните мерки те ще бъдат преформатирани. Дадена е възможност също стъпаловидно да се излиза в междучасие. Това са само една част от предложенията, които имат за цел предпазване на учениците от коронавируса и всяко училище ще предприеме.
PSR тестовете за децата и учителите ще бъдат безплатни, но няма да се правят масово. Красимир Вълчев подчерта, че мерките, които министерството е начертало са препоръчителни, защото не може да се търси еднакъв модел на работа навсякъде. Задължителни и еднакви ще са единствено онези мерки, които се спускат от здравните власти.
Министърът бе категоричен, че са анализирани всички варианти, но няма как да се осигурят 2 пъти повече учители и класни стаи, за да се намали броят на учениците в един клас.
5:1 са родителите, които искат присъствено обучение. Такива са данните от социологическо проучване. „Трудно ще бъде да балансираме между правото на образование и правото на здраве. Не можем да дадем безусловна алтернатива на всички да избират, защото не можем да създадем две паралелни образователни системи“ категоричен е министър Вълчев.
Пакет от компенсаторни мерки, сред което е и текущото оценяване, ще направи по-пълноценна алтернативната форма на обучение от дистанция.
При учителите също има проблем, има списък със заместващи учители, който от министерството очакват, че няма да е достатъчен. Отправена е покана към педагогическите ВУЗ-ове, техни студенти да се включат като резервни учители. „Остава правилото, разбира се, ако има двама кандидати и единият от тях е с педагогическа правоспособност, а другият не е – с предимство да е този с правоспособността“, уточни министър Вълчев.
Що се касае за критичните квартали и общности, където не всички разполагат с интернет устройства, от министерството са предвидени редица мерки, включително и закупуване на такива и осигуряване на интернет свързаност. „Част от невключените в обучение не са включени не заради липсата на устройства или интернет свързаност, а защото по принцип страдат от ниска мотивация, липса на отговорност в родителите им за обучението“, обясни министърът и допълни, че най-добрият вариант е синхронно обучение, а когато то не може да се приложи, ще се преминава към асинхронно с възлагане на задачи в електронна среда.
Ще има по-ниски стойности за обявяване на грипни епидемии, при сезонните грипове, тъй като натрупването на двата вируса води до взаимното им усилване, уточни министър Вълчев.