Сряда, 27 Яну 2021
    
Крими

Пияни зад волана масово се разминават с условни присъди

  31.05.2020 16:53  
Пияни зад волана масово се разминават с условни присъди

Експерти зоват за отнемане на автомобили и за общественополезен труд

 

Георги РУСИНОВ

 

Масово хванати пияни зад волана се оказват с условни присъди, алармират запознати до „Черноморски фар“. Въпреки рестриктивните мерки на полицията, тези случаи не намаляват като бройка. Оказва се, че когато си с чисто съдебно минало и те хванат пиян зад волана с над 1.2 промила алкохол, то най-честият изход от съдебното дело е условна присъда. Обикновено според нашите източници става въпрос за 6 месеца, отложена в период от 3 години. Често дори се отървавали и от глоби, които са предвидени в закона за такива нарушения. Подобна практика е определяна като неефективна, защото липсва какъвто и да е възпитателен ефект.

Друг проблем е и че дори и да те осъдят условно за това, че си шофирал пиян, след време може да се реабилитираш и по буквата на закона отново си с чисто съдебно минало. Тогава, ако отново те заловят, че шофираш след като си употребил алкохол, то практиката се повтаря – чисто съдебно минало, минимална условна присъда и лишаване от правоспособност.

Наш репортер потърси адвокат Калоян Кръстевич за юридическото му мнение и наблюдението му по темата. Той бе категоричен, че редакцията на закона предвижда лишаване от свобода, лишаване от правоспособност и глоба.

„Когато обвиняемият е с чисто съдебно минало може да има споразумение между него и Прокуратурата, може дори и глоба да няма. Прокурорите обаче обикновено настояват за такива, били те и символични от 200-300 лева. Дали нарушителите я плащат, вече е друг въпрос. Чистото съдебно минало му дава възможност да не бъде осъден ефективно. Съдът е длъжен да наложи условна присъда, когато обвиняемият е неосъждан, наказанието в размер под 3 години и му е първо провинение“, посочи адвокатът.

Хора от системата обаче твърдят, че не са малко и случаите на повторно провинили се още в изпитателен срок, или нереабилитирани по закон. Тогава при тях вече присъдите са ефективни и възможност да се разминат с условна няма.

 

Мъж от Каблешково се метнал в автомобила след изпит близо литър и половина твърд алкохол

 

Репортерска проверка в полицейската хроника от 6 май насам, когато паднаха задължителни КПП-тата в областни градове показа 10 регистрирани случая на пияни шофьори с над 1.2 промила алкохол.

С най-малко промили е 34-годишен мъж от каменското село Кръстина. Дрегерът при него е показал 1.74, като е отказал да даде кръв за химичен анализ. Рекордьорът в крими хрониката от периода е 42-годишен мъж от Каблешково. Поморийски полицаи са хванали мъртвопияния шофьор зад волана с 3.47 промила алкохол. Според специалисти това грубо се равнява на литър-литър и половина твърд алкохол.

Други двама също варират около и над 3 промила – 42-годишен бургазлия е карал автомобила си в Меден рудник с 3.13, а 55-годишен мъж от Приморско е криволичел по пътя за „Свети Тома“ с 2.51. Те също отказали да дадат кръвни проби. Последният създава и проблеми както на полицията, така и в Спешния център. Останалите пет случая са на заловени с алкохол в кръвта между 1.83 и 2.05.

В крайна сметка обаче всеки един от тези случаи е потенциален убиец на пътя. Наскоро Областна дирекция на МВР-Бургас отчете резултати от акция „Скорост“. Нейната главна цел бе да се проследят нарушителите на ограниченията на скоростта във и извън населените места. По време на акцията обаче са установени общо 32 водачи, шофирали след употреба на алкохол. На всеки един е образувано бързо производство.

„ОДМВР-Бургас предприема мерки с поставянето на мобилни и стационарни камери за контрол на скоростта. Екипи често сменят своите места и извършват проверки за управление след употреба на алкохол или наркотици“, каза тогава комисар Неделчо Рачев, началник на КАТ-Бургас и „Охранителна полиция“.

 

Експертите говорят

 

Михаил Попов, член на УС на Института за пътна безопасност, е категоричен, че взимането на книжката в повечето случаи изобщо не спира хванатите пияни зад волана отново да се качат на автомобила и отново да са пияни.

„Затова мисля, че трябва да се помисли за малко по-различни наказания, не само глоби, отнемане на книжка и затвор. Практиката показва, че получават минимални наказания. Трябва да има отнемане на автомобила според мен. Ако размахаш оръжие в обществото, било то защото си пиян, или по друга причина, ти го отнемат след това, дори и да имаш разрешително. В същото време автомобилът също се явява оръжие в ръцете на пияни или дрогирани шофьори. Може да се промени законът в тази насока. Тогава наистина човекът, извършил това деяние, ще се замисли. Няма да има значение дали на някой бедняк „Лада“-та ще отнемат, или „Лексус“-а на някой богаташ“, коментира Попов.

Иначе той изцяло подкрепя главния прокурор Иван Гешев в искането му за по-строги мерки и по-тежки наказания, включително и идеята за полагане на общественополезен труд.

„Общественополезният труд, какъвто ще да е, е най-добрата мярка. Тогава вече удря и по егото на извършителя, което е много по-лошо наказание, отколкото на богаташ да вземеш парите. Дори и тези, които не са хващани още, доста ще се замислят дали да продължат да карат пияни. Като покажете вие, медиите, един-двама как метат улиците в центъра, съвсем друг ефект ще има. Казват, в моргите и спешните отделения да ги пращали, но там тези хора ще пречат според мен. Нека го видят всички с жълтия елек как чисти градинки, това вече е превъзпитаване“, обясни експертът по пътна безопасност.

Според него проблемът идва от там, че голям процент от хората, които си позволяват да пият и да шофират, не познават закона – мислят си, че няма да ги хванат и на тях няма да се случи. Попов е убеден, че именно заради това се налага да се подходи по различен начин към тези престъпления, за да може да има превантивен ефект преди да убият някого на пътя.

„Контролът в момента изобщо не е достатъчен. „Пътна полиция“ е едно от най-малобройните звена в МВР. Смятам, че трябва да е друг подходът. „Пътна полиция“ да осъществява контрол извън населените места, а в градовете да е общинската полиция. Общината като собственик на цялата инфраструктура трябва да е заинтересована да се спазват правилата“, споделя идеята си Попов.

 

Над 109 милиона лева не е събрала държавата от глоби за пътни нарушения

 

Георги Тимнев от Съюза на българските автомобилисти сподели, че не е лоша идеята глобите да са на база на декларирания доход на нарушителя. Според него не е честно и бедни, и богати да се наказват с еднакви глоби.

От наскоро изнесени данни от вътрешния министър Младен Маринов в отговор на депутатски въпрос стана ясно, че малко над 109 милиона лева не е събрала държавата от неплатени глоби за нарушения на пътя от 2016-а насам. Броят на неплатените фишове е 1 407 332. Те са подадени към НАП за събиране, но част от тях ще изгорят заради изтичането на тригодишния давностен срок за образуване на наказателно преследване.

Неслучайно се заговори за идеята актовете да отпаднат, а фишовете да ни бъдат връчвани директно на пътя, веднага след нарушението. Друга идея е всяко наказание да бъде точно упоменато, а глобите да са фиксирани, а не от-до.

Според Тимнев няма да е зле да се въведе и опитът от другите страни да се въведе в училищата предмет „Пътна безопасност“.

„Всякакви възможности трябва да се използват за възпитание и формиране поведението на хората. Всички говорим за манталитета, но никой не прави нищо за промяната. Може би трябва да се започне първо с тези хванати пияни зад волана. В други страни ги карат да ходят в групи като „Анонимните алкохолици“ например. Явно мерките при нас не са ефективни“, обясни той.

„При една катастрофа с убийство потърпевшите са и от двете страни. Никой не е тръгнал с мисълта да убива. Затова смятам, че трябва да се работи повече за превенцията. Правил си нарушения, хората са те виждали, близките те знаят, полицаите имат досието ти, че ти си правил нарушения. Защо не се взимат мерки? Защо не се повлияе и върху съдържанието на изпитите на кандидат-шофьорите? Да видят защо младите излизат неподготвени. Явно има нещо, което трябва да се провери“, каза още Тимнев.

 

Как си жив след 8.15 промила алкохол?

 

Доста пъти медиите са опитвали да се доберат до абсолютния рекордьор, когато нашуми някой фрапиращ случай с промили. От МВР обаче не пазят статистика за най-пиян шофьор. Проверка в средствата за масова информация показва може би кандидата за приза на рекордьор. Случаят е от 2008-а. Тогава дрегерът отчита 8.15 промила алкохол на 25-годишен мъж от пазарджишко село. Преди няколко години проба от Хайредин показа 6.09 промила.

И тъй като според лекарите смъртната доза е 5.5 промила, то напълно резонно е да си зададем въпроса как тези двамата изобщо са живи и как са шофирали? По груби сметки щом 4 промила се равняват на литър и половина твърд алкохол, то 8.15 трябва да е над три литра. Доктори обаче посочват, че алкохолът влияе индивидуално на всеки организъм.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил