Понеделник, 25 Яну 2021
    
Мнения

Бъдещето на децата е в ръцете на нас – големите

  26.04.2020 16:34  
Бъдещето на децата е в ръцете на нас – големите

 

Пепа Марчева - завършила Българска филология, ПУ „Паисий Хилендарски", Първо ПКС - СУ „Климент Охридски", главен учител, заместник-директор в ПГМЕЕ, учител на годината, почетна грамота „Неофит Рилски"

 

- Госпожо Марчева, как се справя ОУ „Любен Каравелов” с необичайната ситуация?
- COVID 19 нахлу в живота ни изведнъж. Завари ни неподготвени. Веднага се  сформира  своеобразен „кризисен щаб”, който да подпомага учители, ученици, родители. Преустановиха се  присъствените форми на обучение и се регламентираха правилата за работа в новите условия. Извънредната ситуация  наложи извънредни мерки: нетрадиционни форми за общуване, преподаване и учене, нова методика за педагогическа работа, необичайни форми за контрол над педагогическите процеси и т.н. Това изисква от нас да сме особено мобилизирани, дисциплинирани, отговорни и гъвкави, да проявяваме разбиране един към друг, да си помагаме и подкрепяме.

От 16.03.2020 г. обучението в е-среда се осъществява в платформата Google classroom. След активиране на акаунтите в  MS TEAMS обучението се извършва и в двете платформи. Безспорно предимство на приложението Тeams e възможността, която предлага за синхронно електронно обучение посредством видеовръзка между преподавател и ученици. Така се постига  оптималната комбинация от синхронно и асинхронно обучение, гарантираща осигуряването на обучителния процес. Използват се също така и ресурсите на  издателствата и електронните платформи „Школо", „Уча се". Учениците от I клас работят  в платформата  IT LEARNING, която успешно беше въведена чрез програмата „Първокласно начало“. 

Проектобазираното обучение е един от методите на преподаване. Изпратени са презентации до „Канал 0“, „Смарт Бургас“. Споделени са иновативни методики, тестове, презентации, проекти в е-библиотека.

Аз съм позитивен човек и в най-лошата ситуация откривам нещо положително. Заздравиха се връзките ученик-родител-учител. Сега сме по-близо до семейството си.

- Имате ли обратна връзка от родителите? Какво споделят те?
- Връзката учител-родител в обучителния процес е ежедневна и ежечасна. Всеки клас има създадена група за комуникация, в която участват родителите от съответния клас, както и учителите, които преподават на децата им. По този начин е осигурена бърза обратна връзка при възникнали организационни въпроси, въпроси по учебния материал, емоционална подкрепа. Педагогическият съветник има класна стая, график за работа с ученици и родители. Създадена бе също така и онлайн анкета към родителите, в която те да споделят свои наблюдения, затруднения, предложения. Анкетата показа, че родителите са достатъчно обективни в преценката си за трудностите  пред дистанционното обучение, но и за добрите му страни. Родителите оценяват това, че  децата им са обгрижвани, обичани, че учителите дават всичко от себе си в е-обучение, за да ограмотят децата. Споделят, че все повече се чувстват спокойни и удовлетворени. Помощта на родителите е безценна. Те трябва да съчетават работата си с помощ към детето у дома и да преодоляват технически проблеми с платформите. Без тях нещата нямаше да се случат в този успешен вид.  Имам късмета да се срещам с изключителни родители - грижовни, подпомагащи, разбиращи.
- Опознават ли родителите в дните на изолация по-добре труда на учителите, когато се учи от дистанция и буквално те са в дома му?
- Дистанционното обучение  повиши участието на родителите в учебния процес: знаят повече за учебното съдържание, както и за трудностите на децата си. Общуват по-често с учителите. Това доведе до по-добро разбиране на труда на учителите и повече уважение към тях. Родителите се убедиха в натовареността на учителите -  сутрин преподават, а след обяд получават и проверяват домашните, подготвят уроците за следващия ден, осъществяват телефонни разговори с тях, работят индивидуално с ученици. Учители и родители се оказахме равноправни партньори. Единни сме, загърбихме противоречия, заработихме както никога досега за благото на децата.
- Много неща сега се правят за първи път – как се отразява това на първокласниците – ще бъдат ли ограмотени както трябва те?
- Под умелото наставление на своите учители, първокласниците в ОУ „Любен Каравелов“ бяха усвоили основния материал, предвиден за изучаване в първи клас, още преди въвеждането на извънредното положение и дистанционното обучение. Изучена бе азбуката, основни правописни правила, цифрите, събиране и изваждане с числата до 20 със и без преминаване на десетицата…. В момента се работи за затвърждаване на взетия материал, усъвършенстване на четивната техника, развитие на фонематичния слух, подобряване на фината моторика. Плавно се въвеждат учениците в света на художествената и научна литература, обогатяват се техните знания за света и природата около тях. Това дава основание да сме спокойни, че първокласниците ще завършат учебната година като грамотни български деца.
- Поне на този етап се знае, че външното оценяване няма да бъде променено. Готови ли са вашите ученици за изпитите?
- Спокойни сме, защото от приемането на децата в училище започва подготовката им за успешното приключване на началното и основното им образование. При създадените обстоятелства учебният материал е преструктуриран, учителите, съобразно формата на изпита, преценят кои уроци да слеят, кои да премахнат и как точно да го преподадат. Всички ученици, на които им предстои да се явят на НВО, са обхванати  и се провежда  ефективно обучение. При обучението в електронна среда учителите също използват различни инструменти и ресурси за учениците. Положителни са резултатите и от проектнобазираното обучение. Пролетната ваканция и използването на времето от нея за учебни дни е възможност за затвърждаване на знанията и подготовка за предстоящия изпит.

Външното оценяване в ІV клас не трябва да буди тревоги, защото няма да се отрази върху образователното развитие на децата.  Точките, вписани  в удостоверението на учениците заедно с количествените и качествени оценки, не са определящи за продължаването на обучението им в V клас. Отпадат националните външни оценявания в ІV клас по другите два предмета – „Човекът и обществото” и „Човекът и природата”, което облекчава учениците.

Според инструкциите на МОН текстът за диктовката няма да се чете от учител в класната стая, а ще е на аудиофайл. Диктовка с аудиофайл ще постави всички при еднакви условия. В училище имаме добра техника с усилватели и високоговорители за безпроблемното провеждане на изпита. Друга промяна е, че децата ще пренасят отговорите си от бланката с въпросите в лист за отговори. Ако на теста в четвърти клас не се справят с прехвърлянето на отговорите, това не би имало последствия, защото резултатът от НВО не е решаващ за децата при завършване на начален етап, но на тестовете в VІІ клас обаче броят на точките е определящ за това къде ще продължи ученикът образованието си.  На учителите  предоставихме бланки за пренасяне на отговорите, учениците започнаха да работят върху тях. Имахме определени дати за провеждане на пробни изпити в ІV и VІІ клас. Вариантите са готови, организацията бе създадена, така че веднага при връщането ни в училище ще можем да проведем пробно оценяване. Вариантите са изцяло съобразени с изискванията на формата за Националното външно оценяване, въведен от МОН за учебната 2019/2020 година. Пробните изпити и консултациите в училище целят да покажат пропуските на четвъртокласниците и на седмокласниците и къде трябва те да се положат повече усилия, за да постигнат максимални резултати на НВО. Учителите в ОУ „Любен Каравелов” работят съзнателно и отговорно и в класната стая, и от дома си. Те подготвят учениците си за НВО години наред, не разчитат на последните два месеца.

- Не е далече и времето за прием на нови ученици. Какво бихте казали на родителите на бъдещите ваши ученици? Защо да изберат ОУ „Любен Каравелов”?
- Ще споделя нещо много лично. ОУ „Любен Каравелов“ е в сърцето ми. То е част от моя живот и от живота на моето семейството. Аз завърших това училище, тук завърши VІІ клас и синът ми. От ОУ „Любен Каравелов“ започна професионалния си път като учител по БЕЛ и моят съпруг. Затова съм пристрастна. Затова ме е толкова грижа за училището и за неговото бъдеще!

За родителите, които имат нагласата да поверят на нас най-скъпото в живота си – своите деца, които ще ни гласуват доверие мога да кажа, че ние се трудим, защото доверието е най-голямото задължение. Спокойна съм и мога да твърдя, че ако изберат ОУ „Любен Каравелов“, ще изберат едно от наистина най-добрите училища. Доказаната школа на ОУ „Любен Каравелов“ жъне година след година все по-богатите плодове на своя труд. Само така можем да се задържим дълги години, те вече станаха 90.

Каня родителите на бъдещите наши ученици, след епидемията, в училище, а това означава, че имаме какво да покажем, че няма нещо, което да ни притеснява.

- Има още една важна стъпка – приемът след седми клас – ориентирани ли са родители и ученици за това къде ще се учи в следващия етап?
- Изборът на средно училище за всеки ученик е важна стъпка в израстването му като уверена и устремена към лични постижения личност. Този избор не може да бъде самоцелен. Много често този избор се планира като се обвързва с избора и на университет. В много от случаите родителите се ръководят от общоприети тенденции за езикови гимназии, от професионални интереси или от престижност. Младите хора трябва да бъдат подпомогнати не само да намерят верния път в избора на професия, а и как могат да се реализират в нея. Не е лесна задача на 13-14 години да се направи правилен избор, да се вземе едно от важните решения в живота.

 От 2018-2019 година ОУ „Любен Каравелов“  е иновативно училище с проект  „Развитие на творческия потенциал и научен интерес на учениците чрез въвеждане на модулно обучение“. Учениците се обучават в следните модули: „Сценични изкуства“, „Изящни и приложни изкуства“, „Ръкотворен живот“  и „Детска научна лаборатория“.  Основните цели на иновацията са да се развиват творческите заложби и научния интерес у учениците чрез модулно обучение. Така още от начален етап детето може да прецени какви умения и какви знания иска да развива. Беседите в часа на класа, разговорите с педагогическия  съветник, съвместната работа с Центъра за подкрепа на личностното развитие са в помощ на учениците от VІ и VІІ клас.

Направете преценка на работата на учителите от ОУ „Любен Каравелов” в тази трудна ситуация. Има ли хора сред тях, които са се отличили и си струва да бъдат отличени по някакъв начин?
Колегите показаха неочаквана психическа устойчивост в стресовия уикенд след обявяване извънредното положение. Само за два дни трябваше да се преместят в съвсем нова среда за обучение.  За пореден път учителите показаха, че са способни да се справят във всякакви ситуации, невероятна взаимопомощ и изумителна работоспособност. Работният им ден през последните седмици  трае не по-малко от 10-12 часа.

Но учителите са и родители. Трудно е разпределянето на устройствата между тях и децата, както и на факта, че всекидневият им график съвпада с този на децата им.

Не зная друга професия, коятоможе да направи такъв скок и да преживее такава промяна само за два дни.

- Как виждате тазгодишния 24 май?
- Учителите сме дисциплинирани и отговорни не само за образованието на децата, но и за здравето им. Ако извънредното положение продължи, любовта към тях, към себе си, към родителите ни ще не остави по домовете. Но отвсякъде ще звучи „Върви, народе възродени“. Отново ще празнува целият български народ. Защото 24 май е вяра в силата на един народ!

 


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил