Понеделник, 25 Яну 2021
    
Бургас

Росен Кожухаров, адвокат: Само с промяна в закона няма да има ефект за спиране на войната на пътя

  25.04.2020 17:34  
Росен Кожухаров, адвокат: Само с промяна в закона няма да има ефект за спиране на войната на пътя

Георги РУСИНОВ

 

Вестник „Черноморски фар“ потърси мнението на топ наказателния бургаски адвокат Росен Кожухаров. Пред медията ни той заяви, че тази тема я коментира вече повече от десет години, откакто е било делото срещу Максим Стависки.

„Най-интересното е, че всички се сещат за този проблем, когато си отиде някой известен. Светла му памет, аз Милен го харесвах. Познавахме се отлично, много пъти сме говорили и имам добри впечатления от него. Но, ако не беше той, а някой обикновен човек?“, пита юристът.

От години наред той повтарял, че само и единствено с наказателна репресия войната по пътищата няма да спре.

„Може да вкараш някой за 15 години в затвора. Мислите ли, че някой от тия тийнейджъри сега ще се впечатлят? Няма да стане. Моето мнение е съвсем различно. Аз отдавна смятам, че трябва да се повдигне един обществен дебат, но не само и единствено в насока промяна в законодателството и съдебната практика. Трябва да се тръгне буквално от детската градина, трябва да се премине през всички възможни съществуващи обществени организации, благотворителни фондове и НПО-та, които и аз не мога да изброя колко станаха. Всички претендират, че правят нещо. Разсъждавайки от тази гледна точка смятам, че това трябва да бъде един много дълъг обществен дебат, който да доведе до една промяна, но пак подчертавам, но не само единствено в закона, но и в манталитета, образованието, възпитанието, начина на мислене на българина“, смята адвокат Кожухаров.

Като пример той дава бургаски училища, в чиито дворове са разчертани кръстовища.

„Ето това е едно добро начало. Да се учат децата като почнеш от правилата на движение, толерантност, възпитание, уважение. Шофирането само по себе си не е сложно, но то е свързано с всички тези неща. Не ги познавам, не мога да съм категоричен, но смятам, че и при тези младежи причина за случилото се е липсата на възпитание. Очевидно е, че има нещо сбъркано в техния начин на мислене, начин на живот, в тяхното възприемане към останалите“, обоснова се юристът.

Затова Кожухаров е категоричен, че само едни по-строги наказания няма да имат ефект.

„Наказанието, което се предвижда за това, което евентуално е сторено е от 3 до 15 години. Колко повече? 20? В случаи с ниски присъди проблемът не е в предвиденото наказание, а в приложението на закона. Той законът сам по себе си е достатъчно строг като правна възможност. Останалото е прилагането му. За умишлени убийства се появяват присъди по 10-12-15 години. Тогава къде е критерият да се иска за дрогирани шофьори 20 примерно? Ами бабата от Звездец, където има опит за изнасилване? Ама тя не се казва Милен Цветков, нали?“, заяви той.

Кожухаров продължи с това, че един закон не би следвало да бъде променян на парче с оглед на конкретен житейски казус.

„Тук трябва да се разсъждава на тема една държавна политика, която по възможност да обхване възможно по-голям кръг от житейски ситуации, естествено, че не може да обхване всички. Но ако ние по повод всяко едно жестоко убийство, по повод на всяка една жестока катастрофа, или едно ОПГ (б.а. организирана престъпна група), ако тръгнем да променяме всеки път закона, докъде ще я докараме? Говорим за законоустановеност и трайност на една правна норма“, каза адвокатът.

Иначе категорично се обяви и против предложението от депутати отпреди няколко месеца за по-леки наказания при употреба на наркотици зад волана.

„Тази много широка граница - 3 до 15 години дава възможност за индивидуализация на наказанието. Има определени наказания, които са строго фиксирани. Например, когато си карал след употреба на алкохол, но откажеш алкохолна проба, наказанието е 2 години лишаване от правоуправление и глоба. Питам аз каква е логиката за едни законни нарушения да има строго определено наказание и по този начин да лишиш съда от възможността да прецени конкретния случай, а другия да го сложиш от 3 до 15? Няма логика. Ами да направим тогава и наказанието за смърт на пътя 5 години примерно. Без плюс, без минус. Ами тогава защо да има нужда от съд? Като го направиш, вземаш си чантичката и си отиваш в затвора“, обясни повече адвокат Кожухаров.

Затова според него даденият прозорец от 3 до 15 години за този род престъпления е достатъчен и дава възможност да се изяснят всички обстоятелства и причини.

„Те могат да бъдат много и комплексни. Само например мога да кажа, че теоретично се появи технически проблем в автомобила. Това е смекчаващо вината доказателство. От тази гледна точка хипотезите са много, но подчертавам, само с промяна в закона и съдебната практика, няма да стане. Кръглата маса трябва да е щирока и да не е само от юристи. Трябва да има педагози, социални работници, пътни експерти и както казах вече, много широк кръг специалисти“, заяви юристът.

Кожухаров сметна, че е важно, когато се говори по темата, да не се пренебрегва и пътната обстановка.

„Тя е отвратителна. Само че като ли, че на тази тема много не се говори. Не може да имаш магистрала с дупки. Не може да имаш магистрала, където хората се блъскат в животни. Проблемът е много сложен и комплексен. Лошото е, че всички се сещаме, когато стане нещо толкова страшно“, завърши той.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил