Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

     

    09:38Петък

    03 Април 2020

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    събеседник

    Тодор Стамболиев, обществен посредник: Хора с апартаменти в Небостъргача живеят с дългове и под наем

    „Малкият и среден бизнес има за какво да протестира, затварянето на обекти е крайна мярка“, коментира той.

    02-02-2020 0 549

    Познат като „бургаският омбудсман“, общественият посредник Тодор Стамболиев е ангажиран с широк кръг от проблеми на бургазлии, на които помага. От встъпването му в длъжност през 2017-а досега Стамболиев е много активен в работата си на посредник. Често той е последната инстанция, към която гражданите на Бургас, а и не само, се обръщат. Наш репортер разговаря с него по няколко теми от последните дни и за участието му в тях в ролята си на помощник. В интервюто с него четете повече за проблема с „Хематологията“ в УМБАЛ-Бургас, сагата с Небостъргача, проблемите на хората с увреждания, както и протестите и недоволството на средния и малък бизнес от Наредба Н-18.
    Снимка:
    Интервю на Георги РУСИНОВ

    - Г-н Стамболиев, проблемът с отделението по „Хематологията“ е временно решен. Какво следва от тук нататък?

    - От тук нататък, за да може да изпълнява пълноценно задълженията си отделението, трябва да бъде намерен лекар-специалист хематолог, който трябва да е назначен на постоянен трудов договор. Сега в момента разбрах, че има назначени две лица на четиричасов работен ден. В момента все пак отделението работи. В крайна сметка това беше и целта – да се даде старт на работата, за да не бъдат принуждавани хората да пътуват по два пъти в месеца до Варна. Другото е въпрос може би на по-дълъг период на време. Някой да се яви на конкурс в УМБАЛ-Бургас и да го наемат.

    - Има ли опасност евентуално такава съдба да последват и  други отделения?

    - Сигнали от граждани в тази насока съм нямал. Неофициално обаче съм имал разговори с лекари, които заявяват, че е все по-голям проблемът с лекарите-специалисти. Споделят, че има опасност и в други отделения да се случи нещо подобно. Това вече е въпрос на анализи, за да се подготвят специалисти навреме.

    - Получихте ли много сигнали от граждани за проблема в „Хематологията“?

    - При мен дойдоха да подадат сигнали две наши съгражданки. Те бяха представители на останалите 13 човека, които страдат от „таласемия майор“. Освен това разбрах, че има и 10 деца, които са болни от същата болест. Стават 25 човека. Изрично бе подчертано в разговора, че затварянето на това отделение възпрепятства лечението не само на това заболяване, но и на всички болни, които са свързани с лечение на кръвта.

    - Друга важна новина тези дни е, че най-накрая 90 семейства ще влязат в домовете си в така наречения Небостъргач в Меден рудник. Разбрахме, че имате заслуга за това. Каква е тя?

    - Да, може малко нескромно да прозвучи, но предполагам, че и аз имам някакъв заслуга за тази положителна новина. През 2017-а, когато встъпих в длъжност, това беше един от първите казуси, с които се захванах. Бях посетен от много хора, които бяха закупили апартаменти в Небостъргача. Знаете обаче, че строителството му беше прекратено. Имах среща със синдика на фирмата, която беше обявена в несъстоятелност. Той самият имаше известни претенции към Община Бургас за изграждането на този паркинг. Тогава проведохме в сградата на общината една съвместна среща, на която присъстваха синдикът, председателят на „Правна дирекция“, директорът на ЦАУ „Възраждане“, главният архитект и аз. В крайна сметка на тази среща решихме кои са спорните моменти и какво трябва да се направи, за да не се стига до дълга и тежка съдебна процедура. Тогава проблем беше захранването с електричество и изграждането на трафопост. Там също влязох в преговори. Искаха съдействие за по-бързо издаване на разрешение за строеж на трафопоста. После имах няколко срещи с гражданите. Някои от тях пък не искаха да плащат сумата към ЕВН. Така или иначе този въпрос приключи през 2018-а с изграждането на трафопоста и елзахранването беше осигурено. Сега, преди последното обществено обсъждане, което се проведе на 16 януари, от Община Бургас ми поискаха информация кой ще продължи да подготвя документите за въвеждането на сградата в експлоатация, тъй като все пак някой трябва да върши това. Да не се получи така, че общината да изпълни своя ангажимент, а да няма кой да придвижи по-нататък документите. Влязох отново във връзка със синдика. Получих становище от него веднага, което препратих на общината. В него още веднъж се потвърждава, че дружеството е в състояние и той лично поема ангажимент да придвижва по-нататък документацията. Има фирма, която да осъществява строителен надзор на обекта. Идеята на това становище беше, че ако общината си изпълни ангажимента за паркинга, дружеството в най-скоро време ще въведе сградата в експлоатация.

    - Има ли от какво да се притесняват още хората според Вас?

    - Ако общината направи паркинга, в което аз не се съмнявам, тази година е прието и е заложено в инвестиционната програма, не виждам причина, поради която да не бъде изпълнено. Синдикът също, ако си изпълни поетия ангажимент, смятам че до края на годината проблемът вече трябва да е решен напълно за хората, закупили апартаменти в сградата. И най-вече да влязат и да заживеят в тях.

    - Има хора, които са закупили апартаменти с последните си спестявания, теглили са заеми, а сега едва смогват живеещи под наем, докато тази 10-годишна сага тече. Търсиха ли Ви такива хора?

    - Има, да. Не мога да кажа с точност колко са, но има. Част от хората, които идваха при мен, бяха точно с такъв проблем. Те са в най-тежко състояние, защото са си продали апартамента, теглили са кредит, купили са апартамент в Небостъргача. Нещата обаче не вървят и те са в дългове и като цяло в много тежка финансова ситуация са изпаднали. Всеки се оправя по единично – едни при роднини приютени, други под наем. Но наистина, тази сага продължава много дълго време. Аз от 2017-а работя по случая, но той е отпреди това. Трудно е толкова години да живееш под наем и с кредит. Положението става още по-тежко.

    - Ресторантьори и хотелиери, а и масово хора от средния и малкия бизнес негодуват срещу Наредба Н-18, която наричат репресивна. Стигна се и до протести. Търсят ли Ви хора с оплаквания по темата?

    - Нямам такива подадени сигнали. Работещите в тази сфера са все пак доста интелигентни хора и сами осъзнават, че моята компетенция в тази насока не е налице. Не мога да въздействам и да искам промяна в Наредбата. Неслучайно протестите са отнесени към София и Министерство на финансите.

    - Едно от основните им оплаквания е, че проверките, на които са подложени, а и последващите санкции са пагубни за бизнеса им. Дали някой пък за това не Ви е търсил?

    - Жалби в тази насока нямам. Ако има запечатан обект, или наложена санкция, процедурата е ясна – наказателно постановление, или пък мярката се обжалва пред съда и той съответно потвърждава, или отменя наказанието. Всички си спомнят, че държавата малко грубо влезе в тези правоотношения. За мен обаче специално мярката „затваряне на обекта“ е твърде репресивна, особено за неиздаване на касова бележка за 2-3 лева. Някак си самото наказание не е съобразено с нарушението. Трябва да има реципрочност. Не може за такива елементарни неща, като неиздаване на касова бележка, да се запечатва обект. Има доста хора, които са фалирали, заради такива санкции. И то е нормално. Като ти затворят заведението за един месец, и то в сезон, в който се надяваш на печалба, защото повечето заведения в Бургас чакат  лятото, е много тежко. Ако ти е и единствен бизнес... Не казвам, че трябва да се стимулират фискалните нарушения, но за мен тази мярка е жестока. Може би трябва да се помисли върху санкции, реципрочни на нарушението. В случая парична глоба, да речем. Да се запечатва заведение обаче в подобни случаи е твърде репресивно. Тук според мен малкият и средният бизнес са си напълно прави.

    - Голям проблем на хора с увреждания е, че по време на ремонти на улици не могат да се придвижват нормално. Такива в инвалидни колички дори не успяват да излизат от домовете си. В града на доста места ще предстоят ремонти и текат такива. Търсят ли Ви хората с подобни казуси?

    - Да, имало е случаи. Предполагам, че и тази година ще има. Във всички такива случаи сигнализирам съответните административни директори. Понякога Общината успява да реагира бързо, понякога поради забавянето, хората сами се справят. Такъв случай имах с един господин от Меден рудник. Той беше подал сигнал, беше изчакал около месец. Въпреки моите усилия и на Общинска администрация, нещата не се случиха толкова бързо. Затова мъжът пое инициативата в свои ръце. Беше си поръчал един самосвал и да му направят рампа, за да може да се придвижва от тях до автобусната спирка. В крайна сметка обаче, откакто влезе в сила Законът за хората с увреждания от края на 2019-а, местните власти са задължени при обследване на нови сгради, да приемат мерки за достъпна околна среда. Понеже присъствам на оперативките на общинската администрация, мога да кажа, че полагат усилия в тази насока. Аз самият съм имал случаи, когато съм подал сигнал и до месец проблемът е бил решаван. Човешкият ресурс като че ли е недостатъчен и не може да се реагира винаги на момента обаче. Дори и временни, тези проблеми създават неудобства. Това е факт. Миналата година имаше една програма за достъпна среда и общината реализира доста успешни проекти по нея. Бяха изградени подвижни подемници вътре в жилищните сгради. Проблемът тук възниква, че заявител за участие трябва да бъде собственикът на сградата, когато тя е самостоятелен обект – примерно еднофамилна къща. За живеещи в блоковете обаче заявител може да бъде регистриран само по Закона за етажната собственост юридическо лице. Самото лице не може да подаде документи. Това е проблем, защото в един случай може да няма такова сдружение, в други дори и да има, не се стига до съгласие, трети изтърват срокове. Една жена беше дошла при мен, която бе изтървала срока тогава и не можа да кандидатства. Тази година сега от март тя пак стартира и се надявам тези трудности да бъдат съобразени по някакъв начин.

    - Говорейки за хората с увреждания, докъде е развитието на Наредбата, уреждаща паркирането им по адрес? Има ли напредък?

    - Последно след като получих писмо от националния омбудсман в подкрепа на създаването на такава Наредба, веднага след изборите, то бе разгледано в комисиите, където го защитих. Аз бях пуснал подобно още през април 2019-а. Комисиите взеха положително становище, както по него, така и по моето предложение. Отделно от това в годишния си отчет още веднъж съм наблегнал на това. Мисля, че е крайно време тази Наредба да бъде приета. Аз имам мнение, но ще го запазя, защото е в правомощията на Общински съвет – Бургас да го приеме. Готов съм да участвам и в работата на комисиите, ако се прецени. Заявил съм го на председателите. Смятам, че сега, след като бюджетът беше приет, комисиите ще могат да работят по-целенасочено по конкретните докладни за тях.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Колко още ще издържите под карантина?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Отложете новите начинания, работете върху започнатите задачи и по всякакъв начин избягвайте конфликти. Правете добро и проявявайте по-голяма съпричастност и милосърдие към обкръжението ви. Онзи, който днес не бъде милостив, може сам да се лиши от милост. Денят е подходящ за молитви, уединение, успокоение и интуитивно прозрение. Не трябва да се само съжалявате, да се оплаквате и да плачете, да се сърдите и да се карате. Приемайте лека храна и пийте повече вода.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  [email protected], [email protected]

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  [email protected]

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: [email protected]

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: [email protected]

    За връзка с репортерите: [email protected]

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.