Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    21:02Сряда

    26 Февруари 2020

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed

    Депутатско предложение: По-леки наказания за надрусани шофьори

    18-01-2020 0 2397

    Снимка:

     

    Водачите да се наказват само ако употребата е повлияла на поведението им на пътя

     

    Георги РУСИНОВ

     

    Интересен законопроект е внесен от депутати от управляващото мнозинство, както и от колеги от опозицията в парламента. Лъчезар Иванов, Борис Ячев, Гергана Стефанова, Пламен Нунев, Нигяр Джафер и Адлен Шевкед предлагат на колегите си по-леки наказания за дрогирани шофьори.

    Те уточняват, че промените са само за водачи, за които е доказано, че наркотикът не е повлиял на поведението им на пътя. За разлика от алкохола, при който за престъпление се счита само шофирането след употребата на над 1,2 промила, при дрогата няма граница, въпреки че тя оставя следи в организма дори да е приета дни по-рано и отдавна въздействието й да е отминало. Това важи най-вече за марихуаната.

    „Установяването на метаболит в организма към момента на деянието означава единствено, че някога във времето лицето е употребило наркотично вещество, като е възможно да се касае за период от часове, дни, седмици или дори месеци, и вредният ефект от злоупотребата да е отминал“, пишат депутатите си в мотивите и добавят, че ако наркотикът не е повлиял по никакъв начин на поведението на шофьора, то той не трябва да бъде наказван.

    Народните представители предлагат употребата на наркотици да се установява чрез тест на слюнката и след това с кръвна проба.

    „Ако се докаже наличие на наркотично вещество в слюнката, при това с утвърдените тестери, чиито настройки, специално предназначени за контрол на шофьори, показват положителен резултат само в кратък период след употребата, може да се приеме, че наркотичното вещество оказва влияние и върху реакциите на водача“, пишат още в мотивите си те.

    Така разчитайки предложенията на депутатите излиза, че те се притесняват за случаите, в които тестовете за наркотици показват наличие на такива, но употребени преди време.

    Според тях предложението подобна употреба да се доказва чрез всички допустими по НПК средства - веществени доказателства, свидетелски показания, специални разузнавателни средства и други, противоречи на идеята този вид деяния да следят от контролните органи, отговарящи за безопасността на движението, и наказателното производство да започва след проверка на пътя.

    „След криминализирането на управлението на МПС при употреба на наркотични вещества или техни аналози, част от съдебната практика споделя тезата, че не е достатъчно деецът само да е употребил, а е необходимо поведението му да е повлияно от приема“,  пишат депутатите.

    Самата съдебна практика е противоречива по темата. В друга част от съдебните решения се твърди, че е достатъчно лицето да е управлявало автомобил след употреба на наркотични вещества, като няма значение каква е концентрацията и дали това е повлияло на поведението на водача.

    Не на последно място вносителите смятат, че с предлаганите от тях промени „въпросът ще бъде разрешен чрез баланс между стремежа към нулева толерантност спрямо подобни прояви и основният принцип, че за да се обяви за престъпление, деянието трябва да е общественоопасно“.

     

    „За“ и „против“ идеята

     

    Идеята за по-леки наказания за дрогирани шофьори ще срещне и поддръжници, и противници. „Черноморски фар“ потърси мнението на страни по темата.

     

    Адвокат Калоян Кръстевич: Предложението е изключително резоннo

     

    „Предложението е изключително резонно, защото действащата уредба на този проблем очевидно не съответства на обществените отношения, които се регулират от диспозицията на тази правна норма, визирам чл. 343б, ал. 3 от НК. Необходимо е да бъдат предприети законови промени заради настоящата законова уредба. Най-важният критерий според мен е наличието или липсата на обществена опасност, т.е. дали едно деяние е обществено опасно, или не, обосновава необходимостта от налагане на наказание за извършено престъпно деяние“, заяви той.

    Юристът сподели мнението си, че ако едно лице е употребило наркотици, но не управлява автомобила непосредствено след това, а 5 или 10 дни след употребата, то  тогава формалното наличие на вещества, останали в организма след употреба, не означава, че лицето е под въздействието на наркотиците и те повлияват на неговите способности да управлява МПС.

    „Въпросът се поставя така: ако в момента водачът се чувства добре и е „свеж“, видимо неповлиян от тези продукти, които е приел преди  изминал период от време, тогава каква е логиката той да бъде наказван и да бъде осъждан с всички последици от това?“, пита Кръстевич.

    Адвокатът обясни още, че след приемането на този текст от закона  се е стигнало до там всеки трети водач да бъде наказван. Съдебната практика показва, че най-често това са условни присъди.

    „Впоследствие Прокуратурата и МВР решиха да прибегнат до занижаване на самите референтни стойности, които са зададени като минимална стойност в характеристиките на тези устройства, защото при извършването на проба, едва ли не всяко второ изследване „светваше“ с положителен резултат. Излезе, че нашето общество е съставено изцяло от  престъпници, а това е несериозно. До 2017 година водачът можеше да бъде освобождаван по реда на чл. 78а от НК, тази възможност беше премахната от законодателя. До 2015 година за това престъпление нямаше предвидена долна граница на наказанието, но понастоящем предвиденото наказание е от една до три години „лишаване от свобода“ Моите наблюдения са, че повечето подсъдими получават условно осъждане“, заяви той.

    Юристът посочи, че все пак има и доста случаи на ефективно осъдени лица, но това са хора, които са извършили това деяние в изпитателния срок на друго осъждане, или вече са осъждани условно и не могат да бъдат освободени повторно по този ред, защото не са реабилитирани.

    „Самата употреба на наркотични вещества не е инкриминирана. Всеки може да използва наркотици и сам да решава дали да си вреди на здравето, или не. В държави като Холандия и Чехия употребата на марихуана е легализирана. „Никой не може да накаже гражданин за това, че е използвал наркотици – но може да го накаже, ако лицето държи или разпространява наркотици, поясни Кръстевич.

    Той не отрича опасността от сядането зад волана след употреба на наркотици.

     „Това е безспорно и е равнозначно на това да седнеш пиян зад волана. Не знам технически обаче какъв е начинът да се изчислява по-прецизно каква е концентрацията в организма на водача. Мисля, че тези дрегери, които се използват в момента, в някои държави са доста критикувани, защото от 10 проби една се оказва компрометирана“, каза той.

    Кръстевич смята, че определено употребата трябва да се установява по друг начин – нещо, което обаче не става ясно от предложението на депутатите.

    „Вносителите на този законопроект са написали странно мотивите си. Ясно ми е каква е идеята им, но от начина, по който са ги формулирали, не става ясно как точно предлагат да се постигне тази цел. Именно заради това мисля, че този законопроект няма да стигне до никъде, защото самите вносители изначало са торпилирали възможността това предложение да бъде прието сериозно. Но проблемът съществува и мерки трябва да бъдат взети“, уточни адвокатът.

    В практиката си самият той е имал клиенти, които му казват, че са пушили трева преди 10 дни, но направеният тест е отчел положителна проба. Друг е въпросът, че според специалисти в тази материя влияние оказва и натрупването на активните вещества в организма при системна употреба на наркотични вещества.

    „Може би начинът трябва да бъде не само с проверка с дрегер, а да има и преглед от лекар при даването на кръвна проба. Тогава лекарят ще може да прецени и да укаже дали са налице признаците на лице, употребило наркотици – забавени реакции, превъзбуденост, разсеяност и прочее“, аргументира се адвокатът.

    Кръстевич сподели и че покрай участието си в международна НПО често се среща с адвокати от други европейски държави и е обсъждал проблема с адвокати от Великобритания. Те му казали, че очевидно трябва да се предприемат действия за този проблем на институционално ниво, защото проблемът в действителност е сериозен.

    Дали има опасност да се засили употребата на наркотици с така предлаганите промени? Според Кръстевич такава опасност едва ли съществува. Тези, които системно нарушават правилата, ще продължат да го правят така или иначе и това се отнася както за водачите, които сядат зад волан след употреба на алкохол, така и за тези водачи, които системно употребяват наркотични вещества.

    „Водачи, които са наказвани неколкократно за такива деяния, но продължават да вършат същите престъпления – на тях просто няма да им пука какво гласи законът. Те го правят и се надяват да не ги хванат“, завърши той.

     

    Даниела Анастасова, Фондация „Евелин Дуков“: Не се прави така, това е работа на парче

     

    Даниела Анастасова, която е сред съоснователите на Фондация „Евелин Дуков“ не одобрява предложението на депутатите. Даниела и близките й са сред потърпевшите от войната на пътя. През декември 2017-а, мъртвопиян шофьор блъсна и уби брат й в Приморско. Фондацията е кръстена в памет на загиналия велосипедист.

    Пред наш репортер тя заяви, че не одобрява подхода на депутатите, защото това представлявало работа на парче.

    „Трябва да се преразгледа цялостно проблемът с транспортните престъпления, където се наблюдава завишаване на броя на пияните и дрогирани водачи и броят на жертвите, по-скоро има проблем с индивидуализацията на наказанията и справедливостта. Категорично моето мнение е, че не подкрепям занижаването на наказанията под какъвто и да е претекст“, обясни тя.

    Анастасова припомни, че Фондация „Евелин Дуков“ е изпратила писмо до Правната комисия в Парламента, с което приканва и призовава за цялостен дебат по транспортните престъпления, особено в тези, в които има жертви, вследствие на алкохол и наркотици. Техният законопроект е комплексен и касае всички такива престъпления, независимо дали са свързани с алкохол, или наркотици.

    „Двете неща няма как да се разглеждат отделно, защото касаят едно и също обществено опасно деяние. На мен не ми е ясно нещо. Ако мога да попитам депутатите, които не са експерти в тази област, как изведнъж се събудиха с една такава идея да намалят наказанията при наркотиците? Нека посочат кой им е подсказал, с какви причини и какви анализи. Четох мотивите към законопроекта и предварителната оценка на въздействие е абсолютно незадоволителна. Увеличават се жертвите, увеличават се водачите употребили алкохол или наркотици. Вместо да се повишат наказанията, те предлагат занижаване. Пак казвам, за мен са незадоволителни мотивите им. По-скоро тук се търсят някакви вратички. Да измъкват престъпниците ли, не знам как да го разбирам? Дано ВСС скочи и на техния законопроект, както скочиха и на нашия и да напишат отрицателно становище“, добави тя.

    Фондацията в памет на загиналия велосипедист наскоро проведе кампания, средствата от които отидоха за закупуване на наркодрегери за Районно управление – Царево.

    „От януари започваме поетапно дарение. Така пожелаха полицаите, защото тестовете имат срок на годност. Средствата са за около 50 дрегера. Надяваме се да им стигнат. Ако трябва ще направим още една кампания“, поясни Даниела.

    За финал тя поясни, че с такива предложения ще се отворят вратичките за системните нарушители, които ще нарушават още повече.

    „По този начин няма да се намалят шофьорите, употребяващи наркотици. Тенденцията е за увеличаване. Такова предложение е пагубно за целия народ. Можем да вземем пример от Гърция. Там приеха доживотен затвор за пияни и дрогирани шофьори, които са убили на пътя“, посочи Анастасова.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Трябва ли Никулден да е неработен за Бургас?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Зодия Телец

    21 април - 21 май

    Възможно е умората да ви връхлети, в резултат и на здравословни проблеми. Вземете мерки, но гледайте ведро на създалата се ситуация. Всичко е поправимо, когато имате желание за действие и не губите присъствие на духа. Проблемите ви може да са провокирани и от активната ви позиция на други нива, силните са най-на прицел.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  [email protected], [email protected]

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  [email protected]

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: [email protected]

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: [email protected]

    За връзка с репортерите: [email protected]

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.