Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    03:00Вторник

    15 Октомври 2019

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    събеседник

    Михаил Попов, член на УС на Институт за пътна безопасност: Понеделник сутрин стават най-често катастрофи

    Законът трябва да е строг срещу пияни шофьори, убили на пътя

    08-10-2019 0 269

    Михаил Попов е от Бургас. От години важна тема му е пътната безопасност. Секретар е на „Безопасни улици от Валя“, член е и на Управителния съвет на Института за пътна безопасност. Тези дни от Националния статистически институт обявиха данните за пътнотранспортните произшествия, ранените и загиналите на територията на област Бургас за 2018-а. Наш репортер разговаря с Попов по част от извадката, както и по други теми, свързани с пътната безопасност. Тенденции през годините, причини за катастрофите, по-малкото жертви, а в същото време увеличаващия се брой инциденти, законодателни въпроси за по-тежки наказания, велосипедисти, пешеходци и други интересни теми четете в интервюто на „Черноморски фар“.
    Снимка: Борислав Пенков
    Интервю на Георги РУСИНОВ

    - Г-н Попов, според данни на НСИ броят на катастрофите и ранените в областта за 2018-а се увеличава, респективно с 11 и 16 процента, но броят на жертвите спада с около 20%. Как тълкувате тези цифри?

    - Като погледнем реално това, което се случва в държавата е следното: преди 1990-а жертвите бяха над 1200 на година. След това започват да спадат драстично, но това спадане не е вследствие на някаква работа на държавата или общините, а на това, че хората започнаха да си купуват по-модерни и съвременни коли – с IBS. Научиха се да слагат коланите, има въздушни възглавници и т.н. Причината, че тази година има спад със седем души по-малко, може би е тази. Но ние само можем да гадаем, защото тази статистика трябва да е придружена от анализ от „Пътна полиция“ и общините. Какви са причините за тази статистика? Засега ние такива анализи въобще не виждаме. Едва сега в края на миналия месец излезе първият доклад от 10 години насам, който е от новата държавна Агенция за пътна безопасност. Това е все пак крачка напред. Трябва наистина много внимателно да се анализират причините за пътно-транспортните произшествия. Така иначе всеки може да си тълкува едни данни. С налучкване и с метода „проба-грешка“ нещата няма да се получат. От много години ние си продължаваме по този начин и не сме решили кардинално проблема с пътната безопасност и все още изоставаме и сме на първо място по жертви на пътя в Европа.

    - На четвърто място сме в страната по брой на катастрофи и ранени и на шесто по жертви. От полицията неведнъж са изтъквали, че причина за това е големият брой хора през летния сезон в областта. Вие имате ли някакво друго мнение?

    - Тук стигаме до въпроса, че пак трябва да гадаем. Нормално е от полицията да казват това. Нормално е, когато има повече участници в пътното движение, да се увеличат и инцидентите. Но какви са причините? „Пътна полиция“ също си вади статистика, но без анализ. Така например не правят анализ каква е причината в даден пътен участък шофьорите да карат с превишена скорост и съответно там да има повече ПТП-та. Каква е причината в едно населено място да се увеличават инцидентите с пешеходци. Тези неща трябва да се анализират, за да се стигне до някакъв извод, от който да се тръгне и да се работи в правилна посока.

    - Данните посочват, че в 94% от случаите катастрофите са по вина на водачите.

    - Това са цифри от доста време и аз много често го посочвам това. Когато става въпрос например при инцидентите в населени места – с пешеходци, на всеки първото, което му идва наум е, че пешеходците ходят като овце, пресичат където си искат и т.н. и съответно те са виновни. Ето обаче статистиката показва съвсем друго нещо. Повечето от тях не са блъснати неправомерно, а точно на пешеходни пътеки. Винаги от доста години насам тази цифра е една и съща. Това говори, че е имало някакво нарушение от страна на водача, за да се стигне до пътния инцидент. Аз като секретар на Фондация „Безопасни улици от Валя“ преди съм алармирал, че масово от шофьорските курсове излизат неправомерни водачи, хора, които не са готови. Изпитите допускат да излизат такива шофьори на улицата, а не самите инструктори. Те обучават така, за да мине човекът изпита. Трябва да се направят много сериозни промени специално към изпитите за шофьори, а не към увеличаването на часовете. Аз съм сигурен, че на повечето от тях им е необходимо много по-малко време от това, заложено в програмата.

    - Интересно от статистиката излиза, че понеделниците са най-натоварени – 72 катастрофи, 105 пострадали и 7 загинали за година. Не би ли следвало уикендите и петъците да са най-натоварените?

    - Пак трябва да се анализира подробно това. По кое време се случва в понеделник това – сутрин рано, по обяд, през деня, или вечерта? Според мен това е сутрин рано, защото хората бързат да отиват за работа. Софиянци използват уикендите да идват на почивка и точно рано сутрин в понеделник тръгват за работа. Това може да е една от причините, но пак трябва да гадаем. И тук пак стигаме до това, че трябват по-сериозни анализи. На тази агенция, която беше създадена, трябва да й се има малко повече доверие и да й се даде възможност да работи. Може би тя трябва да почне да контролира работата на всички институции, свързани с пътната безопасност. За да може най-накрая да тръгнат нещата в правилната посока.

    - 20% от пострадалите са пешеходци, но колко често те са виновни за инцидентите?

    - Ще го кажа така. Управляващите населените места в България още от времето на комунизма са длъжници на хората по отношение на инфраструктурата. Все още тя не е удобна, не е полезна, не е безопасна за пешеходците. Повечето от участниците в движението в населените места са пешеходците. Затова смятам, че трябва да се работи за по-достъпна среда за всички участници в движението.

    - Велосипедистите липсват в тези данни на НСИ, а това е тема, която Ви вълнува. Имате ли представа често ли са обект и причина за катастрофите?

    - Каквато среда му се създаде, в такава карат велосипеди. Ако инфраструктурата е благоприятна за велосипедиста, съответно повече хора ще се придвижват с велосипеди, което пък ще доведе до по-малко инциденти, защото самата инфраструктура ще е приятна за този вид придвижване. А, когато цялата инфраструктура не е удобна за придвижване с алтернативните методи – пешеходци, велосипеди, градски транспорт, масово хората се качват на автомобилите. Най-лесно това може да се разбере, когато тръгнете сутрин и вечер от центъра за Меден рудник и обратно и ще видите, че над 90% от автомобилите са с по един човек. Това означава, че те са предпочели автомобилите пред другите варианти по някаква причина. Та пак казвам, ако се създаде нормална среда за всички участници в движението, нещата ще започнат да се променят.

    - Във връзка с причиняването на смърт на пътя от пияни и дрогирани шофьори, постъпиха предложения за утежняване наказанията на подобни водачи. Вие съгласен ли сте с това?

    - Ние все още не сме на правия път. Много малко от това, което се прилага в чужбина и ефективно, го прилагаме тук. Не само високи глоби трябват, но и повече затвор, отнемане на автомобила, принудителен труд, отнемане на книжката завинаги. Много може да се направи в законодателството по отношение на пияните шофьори, причинили смърт на пътя.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    За кого ще гласувате на местните избори?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Извлекли сте си поука от минали грешки и с внимание ще се отнесете към идеите на партньорите си. Интелигентната ви природа ще ви подскаже, че в тях перспективите са добри и ще заложите на общото сътрудничество. Нови придобивки и впечатления очакват някои от вас. Ще се радвате на семейно разбирателство и уют.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  [email protected], [email protected]

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  [email protected]

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: [email protected]

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: [email protected]

    За връзка с репортерите: [email protected]

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.