Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    00:19Петък

    22 Септември 2017

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 18° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  

    Карнобатлия е пример за професионализъм на гара Церковски

    09-09-2017 3 4738

    Снимка: faragency.bg

    В 100% от случаите на катастрофи с влакове са виновни шофьорите на автомобили, смята Радослав Зенгинов

    Прелезите са най-рисковото звено в железниците, а правилниците за тях – написани с много кръв, твърди ръководителят движение

     

    Георги РУСИНОВ

     

    Радослав Зенгинов, на 43 години от Карнобат, работи като ръководител движение на гара Церковски. Завършва основното си образование в село Лозарево, а средното в СОУ „Христо Ботев“ в Сунгурларе. Като ръководител движение работи от 17 години. Първите 6 години от професията си упражнява на гара Вълчин, след което се премества в Церковски, където е и до ден-днешен. Стотици ръководители на движение се грижат всеки ден влаковете да преминат безопасно през гарите и по релсовите пътища.  Освен това Радослав отговаря и за контрола по извършването на маневрени дейности в гарата. Други задължения на карнобатлията са да проследява движението на влаковете, да осигурява връзка със съседни гари и комуникация със стрелочниците – те са хората, които отговарят за превключването на стрелките на релсите и са неотлъчно до ръководителя движение. Радослав работи и от пулт, който представлява инсталация за осигуряване на движението на влаковете. Чрез нея се дава ход, осигурява се движение и преминаване през гарата за определения коловоз на определен влак. „Това е един вид осигурителна техника“, казва железничарят.

    Ръководителят движение споделя, че преди време цялата дейност по движението на влаковете се извършвала ръчно от стрелочниците. „Подготовките на маршрутите на влаковете също бяха ръчни“, спомня си той. В епохата на модернизация, железопътният транспорт не остава по-назад в обновяването и оборудването с нови технологии. С навлизането им, все повече дейности, които железничарите са извършвали механично, вече са автоматизирани, с изключение на някои гари, за които Радослав казва, че за момента е невъзможно това да се случи. Той е на мнение, че с навлизането на електрониката дейността им става по-сигурна. „Електрониката дава по-голяма сигурност за безопасността на движение на влаковете, отколкото когато функциите се изпълняваха ръчно. С навлизането й се увеличиха и скоростите на движение на влаковете“, пояснява ръководителят движение.

    С модернизацията в железниците, не остава назад и подмяната на железопътните релси с нови. Именно на гара Церковски, където работи Радослав, наскоро бяха подменени 2 километра от железопътната линия. Дали става по-сигурно движението по новите релси, той не знае. „Движението си е едно и също. Сегашното подменяне на релсите е с цел да могат товарните влакове да носят по-големи тонажи. И тип 49, и тип 60, които са новите релси, са едни и същи. Новите са за по-голяма сигурност на влаковете с големи товари, да имат те по-голяма стабилност“, обяснява той.

    Всяка професия крие някакви рискове, но Радослав признава, че неговата е една от най-отговорните, защото е свързана с опазването на човешки животи и предотвратяването на инциденти. Една от функциите на ръководител движение е да поддържа комуникация с влаковите диспечери и съседните гари. Този процес се нарича „искане за преминаване през гара“ и дали ще може съседната гара да го приеме. „Просто трябва да бъдеш съсредоточен в процеса на работата си и да не се разконцентрираш. Важна е и комуникацията между съседни гари и влаковия диспечер. Той е този, който разпорежда кой влак на кой коловоз трябва да влезе, дали ще му предстои среща в гарата, дали преминава транзитно, дали спира и заминава“, обяснява карнобатлията.

    Неизбежна част от разговора с Радослав са и катастрофите. Той е категоричен, че по-голям процент от катастрофите се дължат на външни фактори – немарливи шофьори, както ги нарича. Ръководителят движение твърди, че най-рисковото звено в железниците си остават прелезите, където несъобразителни шофьори минават при пуснати бариери. Дори има случаи, в които камиони и по-големи автомобили нарочно чупят бариерните греди, а после казват, че прелезът е неизправен, категоричен е ръководителят на жп движение и продължава: „Има шофьори, които виждат, че са спуснати бариери, подадена е звукова и светлинна сигнализация, но преминават. Влакът не е автомобил, на него му трябва много време, докато спре, дори и екстремно. Това е триене на желязо в желязо и минимумът за един влак със скорост над 100 километра в час е с 1100 метра спирачно разстояние. За това, че шофьорите са немарливи, ние нямаме никаква вина“, обяснява ръководителят движение. Той все пак признава, че може и да е съществувал единичен случай за проблеми със сигнализацията, но все пак го приема като крайно съмнително, защото по думите му, един влак, за да влезе в дадена гара, то прелезът трябва да е изправен. „Не може при неизправен прелез да влезе влак, защото тогава няма да му се покаже на дадената гара входен или изходен светофар за изпращане и приемане. Това според мен шофьорите го казват в тяхна защита. В съда може и да им вярват, но при нас всичко това е написано в правилниците и то с много кръв“, разпалено обяснява Радослав. Той е категоричен, че в железницата има строго определени мерки и правила за движение на влаковете. Друга причина карнобатлията да е категоричен, че вината е изцяло у шофьорите при случаите на катастрофи е, че ако случайно има проблем по прелеза, то на място отива стрелочник, който  го охранява. Според него при прелезите човешкият фактор е основен.

     „Сегашните електроники дават сигурност, но за осигуряване на движение без прелези, човешкият фактор не влияе толкова, там където има обаче, винаги има някаква предпоставка нещо да се случи и е важно да се реагира на време“, смята ръководителят движение.

    Друг опасен феномен през последните години е правене на селфи на жп линията и по влаковете. Този вдигащ адреналина тренд се наложи сред младежите и е все по-често явление, на което безразсъдните тийнове удрят бутона „Харесвам“ в социалните мрежи. Радослав споделя, че лично той е нямал случаи с търсещи екстремните изживявания младежи. Според него самото самосъзнание на такива деца е проблем, защото мислят, че са всеможещи и всезнаещи. „Рискът от такива изпълнения обаче е голям“, разкрива железничарят. „Напрежението, което е в контактния проводник, е 24 000 волта. Освен риска да ги блъсне влак, има такъв и да ги удари ток. Получават се волтови дъги и заради това на по-малко от 2 метра от проводника е опасно за абсолютно всеки, няма значение дали ще е човек, или животно“, пояснява той.

    Професионализмът на карнобатлията е завиден, тъй като на молба да разкаже някоя по-интересна случка през годините, той отговаря: „Много неща може да се случат по време на работа, но в момента не се сещам за нещо по-фрапантно. Все пак ви казах, човек трябва да е много съсредоточен в тази работа и много време за разсейване и мечти не остава“,  казва в заключение ръководителят движение. 

    коментари

    Добави своя коментар

    09.09.2017 г., 20:57 ч. | Teodor Stoilov
    Нямам нищо против човека. Обаче от 1000 дежурни да изберете най-некадърния, за да направите статия- си е чиста простотия. Мога да давам примери до сутринта с този "професионалист". Да е жив и здрав.

    09.09.2017 г., 20:54 ч. | Teodor Stoilov
    жп. транспорта и не знае почти нищо. Мога да дам пример с нарушение от негова страна при което можеше да пострадат хора. Прие бърз влак 8602 на коловоз, на който беше изключена контактната мрежа и работеха хора. Това без малко да доведе до токов удар и жертви. Чист късмет

    09.09.2017 г., 20:53 ч. | Teodor Stoilov
    Това изобщо не е вярно. Като изключим глупостите в статията, която е написана без грам реални факти, остава Радослав. А той въобще не е пример за професионализъм. Даже бих казал, че е най-слабия от дежурните в Церковски. При най-малката авария иска помощ от колегата дежурен в Стралджа. Отделно не е подготвен по правилниците в жп. т

    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Как се справяте с жегите

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.64286
    gbp Британска лира GBP 2.21649
    chf Швейцарски франк CHF 1.68824
    хороскоп
    всички

    Зодия Водолей

    21 януари - 19 февруари

    Прекрасен ден за вас Водолеи. Днес ще намерите време за всичко, плановете ви ще се реализират точно както ги искате. Обърнете повече внимание на близките си, може би напоследък сте твърде заети и пропускате нещо важно свързано с тях.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.