Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    06:54Вторник

    21 Януари 2020

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed

    Изпитание на духа и волята е работата на риболовен кораб

    07-12-2019 0 474

    Снимка:

    Дона МИТЕВА

    Кожата, косите и чак костите са пропити със сол. Морската вода  е част от кръвта и гена, на онези, които дават живота си и превръщат риболова в свой бизнес. Сутрин, преди изгрев още в 4.30-5.00 часа започва техният работен ден. Прибират се по залез – понякога с пълни мрежи, друг път оклюмани, с увесен нос и без улов, след повече от 15 часа работен ден. Това са онези морски хора, които работят на риболовните кораби, известни като РК-та.

    Такъв човек е председателят на Сдружение „Черноморски изгрев“ Емил Милев, който е собственик на три риболовни кораба и дава хляб на поне 12 души - моряци. Той е с голям опит в корабоплаването и морския риболов. Дядо му е свързан с този занаят, баща му също косвено, но той казва, че не приема това да е наследствено и фамилно препитание. След завършване на средно образование отбива военната си служба във Военноморските сили като моряк моторист. Година и половина  Емил – Лаврака, както го знаят всички, изкарва на флагманския военен кораб „Смели”.  Той  участва в редица военни учения в страната и извън граница. От там тръгва любовта му към морето. Но определящо за това да се посвети на индустриален риболов в живота му изиграва случайното качване за четири дни на една яхта, която лови акули. „Тогава нямаше риболовни кораби в този смисъл и вид, в който сега се намират в Черно море.  Много ме впечатли този лов на акули и реших, че  ще се посветя на професията“, разказва Милев, подчертавайки, че не съжалява нито за миг, че се е посветил на риболова. Знае: това не е професия за всеки. Тръпката да търсиш и намираш рибата е истинска страст за хора, които носят морето в сърцето си.

    През 2007 година Емил се сдобива с първия си 16-метров риболовен кораб „Лаврак”, а в момента е собственик на още два други кораба – Р/к „Барбун“  и Р/к „Лефер“, които са базирани в Поморие.

    От 2007 година досега Милев не спира да плава като капитан на някой от корабите си, но съвместява работата и с ангажиментите си в Сдружение „Черноморски изгрев“, освен че е и собственик на фирма. Сдружението обединява лица с общо 46 риболовни кораба над 12 метра, които риболовстват в Черно море.

    За прякора си Лаврака Емил обяснява, че е пряко свързан с името на първия кораб. „Бях в аквариума във Варна, където започнах да чета описанията на всички риби. Хареса ми това на лаврак – на табелката бе написано в скоби „морски вълк“. Така кръстих първия  кораб, от там тръгна и моят прякор“, с гордост разказва за прякора си Емил.

     

    Мръсна, тежка, неблагодарна работа

     

    Работата на риболовен кораб е мръсна, тежка, неблагодарна. Трудно се намират моряци. Младоците се качват, изкарват не повече от половин сезон и си набиват камшиците. Средната възраст на морските вълци е около 40 години и нагоре. Те са упорити, чешити, себични, но корави мъже. Силни характери, които трудно работят в екип. Суеверни и потайни. Само вечер, като свърши тежкият работен ден и се съберат на борда на „Лаврак“, където имат нещо като устроен битов кът, се развързват езиците им. Тогава се раждат и лакърдиите, и приказките за огромни  риби-чудовища, а защо не и за русалки, или пък истински преживявания. Стоплени с глътка алкохол, езиците се развързват и върху грубите лица цъфва и по някоя усмивка. После идва дрямката, защото преди изгрева дебне новият работен ден, отново толкова тежък и труден, като онзи, който се брои за минало. Едно е валидно за всички - носят морето в сърцето си.

    На трите кораба на Милев има трима моряци от Плевенско, има варненци, и по един моряк от Бургас и един руснак. Оптималният вариант е на всеки кораб да са по четирима-петима души. Под трима няма как да се работи. „Младите се дърпат, имал съм 20 – 22-годишни здрави яки мъже, които се качват на РК-то, изкарват месец-два и се махат - не издържат“, казва Емил Милев и продължава „Проблемът с екипажите става все по-сериозен. Нередовната работа, все по-малкият улов, а оттам и по-слабото заплащане, защото се спазва старото правило да се дели на пайове уловеното и два да са за капитана и по един на моряците, прогонва и малкото посветили се на тази трудна професия“. По негови думи трябва да се помисли за опита от Гърция, където 99% от моряците на техните риболовни кораби са от Египет. Само капитаните единствено са гърци. „Щом в туризма могат да вземат за по три месеца работници от трети страни, защо да не се помисли как пък ние да можем да наемаме моряци от трети страни. Сигурен съм, че рано или късно и ние ще опрем до този вариант“, убеден е Лаврака.

    Къде на шега, къде наистина, Емил Милев иска да предложи като туристическа атракция на по-смелите да опитат от истинския живот на моряка от риболовните му кораби. „Иска ми се, като чуя на рибния пазар да мрънкат хора колко е скъпа рибата, да им предложа да се качат и да изкарат един работен ден на РК- то. Да видят какво е. Правил съм запитване, дали това да се предлага като вид  туристическа услуга един ден на РК може да се направи законно. Аз съм качвал мои приятели, които после признават, че това е една от най-трудните професии, но пък денят, който са изкарали с моряците е зареждащ и емоционален“, казва той.

     

    Мрежите, пълни с риба

     

    Най-хубавата тръпка е, когато се тегли пълната мрежа с рибата. Тогава всеки знае своето място в малкия екип. Съсредоточени са, работят като роботи, потят се, но пък сърцето прелива от радост.

    „По-вкусна от нашата риба няма. Хората се лъжат за вносни, чужди риби, но аз на всеки се опитвам да обясня, че дивият улов е най-добър. Онова, което е отгледано по изкуствен начин, има съвсем различен вкус. Затова искам да популяризирам по всякакъв начин българската риба. Но българският клиент е странна птица, той се хвърля на голямото, едрото. Голямата ми мечта като рибар е нашата риба да я продаваме в България“, категоричен е Милев.

    От РК-ата му продават прясна и охладена риба. Голямата част от нея се реализира обаче не у нас, а  в Гърция и Румъния.

    Гръцкият пазар е традиционно силен за качествена морска риба и в последните годините над 80 на сто от уловите от барбун се продават именно там.

    Част от улова се замразява или преработва и се изнася и в други страни. Такъв е случаят с месото от рапани,  което се пласира в Япония, Южна Корея или Китай,  или  пък замразената трицона (цаца), която се цени в държави като Испания и Великобритания. Калканът пък се изнася за Турция.

     

    Морето, което не е щедро

     

    Тази година морето не е щедро. „Май ние не можем да разчитаме добре знаците на природата или просто всичко вече толкова се е изменило. Дали заради климатичните промени, дали заради това, че ние не знаем достатъчно за миграцията на рибата. Сезоните закъсняват. Рибата изтича много бързо. Минава през дълбочини, на които не сме работили преди, като 40, 50, 60 метра. Като се върна назад в годините – помня, че се работеше на 25 метра. Така уловът става все по-малко, оттам и парите, които момчетата получават“, казва Лаврака. Докато говорим става ясно, че от трите РК-та само едно се връща с пълни мрежи.

    „Предизвикателствата пред нашия бранш са много. Едно от тях е постоянно променящата се среда на работа и липсата на предвидимост. Освен това трябва да се добави  и липсата на целогодишен риболов. До около Коледа работим, след това чакаме да вземем квотите за калкан по-навреме. Последните години, благодарение на шефа на Изпълнителната  агенция, г-н Николов, те излизат  навреме, в началото на януари, което е добре, че не ни се спира риболовната дейност. Но сме имали случаи, когато сме ги вземали края на февруари, тогава се губи екипажът“ проговаря бизнесменът у Милев.

    Като лично предизвикателство за самите рибари той определя нуждата от модернизиране на риболовния флот. Макар да е наясно, че това е труден процес, който изисква финансов ресурс. „Тази нужда е вече осъзната от много колеги, които започнаха да подобряват условията на труд на корабите си и да ги оборудват с по-добра техника за риболов и съхранение на уловите. А освен това аз качвам и наблюдатели на борда от научните среди, за да изследват миграцията на рибата и да правят други изследвания. Само по този начин ще може да заемем и по-добри позиции на пазара и да покажем отличните качества на черноморската риба“, казва Емил. И подчертава, че много сериозен напредък е увеличението на квотата за улов на калкан, а заслугата е на всички – ИАРА, научните среди и рибарите.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Какво ви се падна от новогодишната баница?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Зодия Стрелец

    23 ноември - 21 декември

    Обградени сте от познатите ви неща и хора, но скоро ще се окажете изправени пред въпрос, чието решение не търпи отлагане. Ще се справите, без да изпадате в паника и това ще повиши доверието на някой във вас. Силни сте и желанията ви също. Имате добро отношение към предстоящо събитие и това ви носи предимство.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  [email protected], [email protected]

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  [email protected]

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: [email protected]

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: [email protected]

    За връзка с репортерите: [email protected]

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.