Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    01:15Събота

    19 Октомври 2019

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    събеседник

    Учителят е все повече модератор, а не източник на информация

    Всяко време си създава своето поколение, днешните ученици ще се справят по-добре от предишните

    24-05-2019 0 2769

    Надежда Радева - директор на НЕГ „Гьоте“-Бургас:
    Снимка:
    Интервю на Силвия ШАТЪРОВА

    - Госпожо Радева, с какво  настроение посрещате 24 май?

    - Ние поемаме глътка  въздух след двата държавни зрелостни изпита. 24 май за един човек, който  25 години е в образованието не може да се каже, че е рутинен, той винаги е празничен, трепетен. Той остава единствен като манифестация и изява в обществеността ни и наистина се усеща като празник. Когато има публична изява и когато младежта излезе на улицата и отпразнува определено събитие, тогава цялата общественост го разбира като празник, тогава се усеща тържествеността на този ден и значимостта му. Има много празници, но толкова масов си остава само 24 май. Този ден ни обединява като нация. Гордост е един народ  да има своя писменост. Това е интелект.

    - Как ще го съхраним? Училището, което ръководите подготвя кадри, които над 90% продължават образованието си в чужбина?

    -  Светът е много глобален, с телекомуникациите и интернет английският език ни превзе. Това е световна империя. Интелектуалната империя е много по-страшна от чисто физическата, която се създава. Запазването на езика единствено ще бъде в нашето самосъзнание и сърце, ние не може да имаме нормален живот без моделите на английския език. Телекомуникацията се разви много през последните десет години и тя е водеща. Развитието на технологиите и ресурсите за създаване на енергия отстъпиха на заден план. Във всеки един момент да получиш информация, сега това е определящо. Въпреки че трябва всички да бъдем образовани и технологично грамотни, това не е толкова добре за нашето лично самосъхранение, защото сме непрекъснато пред монитора. Аз като преподавател по информатика ги упреквам, че не трябва да бъдат непрекъснато пред монитори или телефона.

    Много  красиви  творби има  създадени на родния ни език език, които пълнят душата с топлота.

    - Четвърт век имате педагогически стаж, как се изменя образованието и как то отговаря на съвременните изисквания и условия на пазара на труда?

    - Всяко време си създава своето поколение, днешното  ще се справи по-добре и от нас. Даже и по-несправящи сме ние, отколкото това поколение.

    Те са хора с по два, три езика, много по-динамични и комуникативни. 20 години се мъча да науча английски език, не става, когато не го учиш в училищна възраст. Много добър подход е, че още малки и от детската градина децата започнаха да учат английски език, да бъдат ограмотявани. Няма лошо да се учи руски език, колкото повече - толкова по-добре, но на пазара се наложи английският език

    - НЕГ „Гьоте“ - Бургас изпраща пореден випуск, каква е реализацията на учениците?

    - От 156, които са по план - 151 получиха  сертификат, от тях 101 са със C-1. Това  е максималното, което дава учебният отдел към немското посолство. Аз съм доволна, защото тази оценка се дава в Кьолн, не в България. Това е страхотен престиж за бургаската немска гимназия. Тези ученици са щастливци да получат диплома, която е призната в цял свят. DSD е изпит, който се полага в един и същи ден по целия свят по единен регламент. В България са две немските гимназии - в София и ние, които имаме такъв голям прием с немски език с цял випуск, а не с паралелки.

    Ние имаме 16 преподаватели по немски език, от тях 14 са под 45 години, което е добра атестация за колектива и това, което се дава на учениците. Те са млади хора, комуникативни с енергията на учениците. На 100 процента от нашите завършващи всички продължават да учат.

    Подготовката в 8 и 9 клас е така, че нямат проблем да се оправят навън, като отидат.

    - Сега е твърде модерно училищата да са иновативни.

    - Ние нямахме избор, трябваше да бъдем иновативно училище. Когато постъпих имаше проблем с паралелките, които дават шанс за DSD-сертификати.

    Така си направих бюджета, че всички деца имаха шанса да имат по 13 часа немски език. Не се подготвят или онези, които се отнасят лежерно, или нямат усет към езика. Отварянето на толкова много часове по немски език даде шанс на голяма група от деца, които идват  с желание да имат DSD-диплома. Тя не е само владеене на езика, явявайки се на този изпит, преподавателите проверяват дали този човек е отговорен и последователен в действията си. Там има едни изисквания за постоянен успех, това натрупва умения да са отговорни, постоянни,  което за българина е малко неприсъщо, защото той прави нещата все в последния момент. Общата култура на тези деца е по-широка.

    Имаме добър партньор със „Съдърланд“. Два пъти в годината идват, за да правят обучение по немски език и прилагането му. След това децата ходят почасово да работят и това е добра практика.

    Учители и ученици са непрекъснато на обучение в училища зад граница. Всичко, което се вижда там - се пренася тук. Това, което успяхме да наложим и да разчупим са проектните седмици, в които участва цялото училище. Те разработват проекти.

    - Карате ги да бъдат повече мислещи хора,  отколкото изпълнители?

    - Да, самата пирамида на образованието се обръща. Източникът на информация вече не е учителят, той е мотиватор.

    - Каква е неговата роля сега?

    - Модератор. Само при математиката, химията и физиката са предметите, където учителят показва и дава знания. При хуманитарните дисциплини са предимно часове, в които ученикът се подготвя да е комуникативен и да интерпретира, когато той защитава своята тема – бива извеждан от нея и е каран да интерпретира, започва разговор между него и учителя  и трябва да  знае и да покаже култура и начин на поведение. Учим учениците да бъдат хора, които да отстояват позиция, защото светът стана не толкова деликатен.

    При нас учителите не могат да се изправят без да са подготвени, защото тук децата са компетентни и знаят. Натоварването за учителите е много голямо. Един знаещ, търсещ човек, няма да търпи незнаещи  преподаватели и те изпадат в дискомфорт. Не може да овладееш един клас, когато си посредствен. Който е успял да влезе в тази гимназия е щастлив!

    .
     

     

     

     

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    За кого ще гласувате на местните избори?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Зодия Овен

    21 март - 20 април

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  [email protected], [email protected]

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  [email protected]

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: [email protected]

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: [email protected]

    За връзка с репортерите: [email protected]

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.